




Bloksaven saver tømmer til hus
Her saves bjælker til “Savhytten” hvor Gittersaven står. Gittersaven blev bygget i Leipzig i Tyskland i 1935. Saven blev flyttet til Hanstholm under 2. verdenskrig, hvor den savede brædder til opførelse af bunkere. Efter krigen blev den solgt til Tinning savværk. Der hentede vi den, og den kommer snart til at køre igen.
Klapsejleren
Ny video på YouTubeKlapsejleren leverer trækkraft til en kværn og en kornvalse. Til venstre for kværnen ses et håndtag med et lod. Håndtaget er forbundet til kapsejlerens regulatorsystem. Under drift bevæger håndtaget sig op og ned afhængig af vindens styrke. Regulatoren justerer løbende vingernes omdrejninger til at være ca. 25 omdr./ min. Ved hjælp af […]
Deutz – VMZ 145
Ny video på YouTube Nationalitet:- GermanyMotorfabrik:- Klöckner Humboldt DeutzKategori:- Stationær motorModel:- VMZ 145Drivmiddel:- DieselTakt:- 4Hk:- 80Kølesystem:- VandkammerMotornummer:- 25969Cylindre:- 2Start:- TrykluftSvinghjul:- 4,5 Tons
Donation til Motorsamlingen
Jesper Hansen har doneret sin Hundested Motor til Motorsamlingen. Motortype BB/L, 2 cylinder, 78 HK og 425 omdr./min. Motoren er fremstillet i 1980, har motornr. 2501. Motoren har elektrisk forvarmning.
Motoren er komplet. Med motoren fulgte desuden et Hundested skruetøj med 2 vendbare blade.
Et diesel generator sæt, som ses på billedet, fulgte også med.
Tusinde tak til Jesper Hansen for den fine donation.
Besøg fra Mors
En gang i 1990’erne hjalp Aage ejeren på Frøslevgård med at nedtage klapsejleren. Aage, der var smedemester på det tidspunkt, ønskede at sætte den i stand. Det blev imidlertid ikke til noget. Så i 2019 var Henrik på besøg hos Aage. Henrik og Aage har kendt hinanden i flere år.
IH uden motor nr.
En IH petroleums motor. Bodil og Henrik har været på tur til Bornholm. De valgte at køre i lastbilen. De hjemkøbte 2 motorer og en mekanisk smedehammer. Desværre mangler motorskiltet. På fordampningskøleren er der et stort skilt, måske et forhandlerskilt, men al tekst er ulæseligt.Denne motor er også monteret med tændflange.
IH petroleums motor
IH petroleums motor Bodil og Henrik har været på tur til Bornholm. De valgte at køre i lastbilen. De hjemkøbte 2 motorer og en mekanisk smedehammer. Link Link Link Link IH petroleums motor monteret på fire hjul, så den kunne bruges som trækkraft på flere maskiner på gården. Motoren kunne også anvendes på flere gårde. […]
Mekanisk smedehammer
Mekanisk smedehammer Bodil og Henrik har været på tur til Bornholm. De valgte at køre i lastbilen. De hjemkøbte 2 motorer og en mekanisk smedehammer. Link Link Link Link Mekanisk smedehammer fremstillet hos J.J.Jensen, Specialfabrik for Universal Hammer. En konstruktion han havde patent på. Smedjen, der senere bliver til en fabrik, er en lokal virksomhed […]
Tykkelseshøvl
Tykkelseshøvl. Vi har modtaget en tykkelseshøvl, det er en temmelig stor tykkelseshøvl. Høvlen er fremstillet hos Waco i Halmstad. Den kan høvle træ, der er omkring 900 mm i bredden. Med høvlen kan vi høvle planker og tømmer, som saves ud på bloksaven. Inden vi kan tage høvlen i brug, skal den selvfølgelig ses efter. […]
Hornsby – Akroyd
Hornsby – Akroyd Vandretliggende, 1 cylinder glødehovedmotor. Motor nr. 9292 produceret i byen Grantham UK. Motoren kom til Motorsamlingen som resultatet af en byttehandel med en anden motor. Det vil kræve meget arbejde at få motoren i gangbar tilstand.
BUKH 2EV 100 Generatorsæt
BUKH 2EV 100 Generatorsæt. Erik Nielsen, Bukh Erik, fra Hobro har doneret endnu et BUKH generatoranlæg til Motorsamlingen. Bukh motor nr. 8306. Type 2EV 100, 20HK. Motoren er monteret med elektrisk start. Sammenbygget med en generator fra A van Kaick. 220 – 380V og fremstillet i 1952. Firmaet har hovedkontor i Francfort- sur – Main […]
Minneapolis Moline
Minneapolis Moline En amerikansk traktor er hjemkøbt til Motorsamlingen. Den er sandsynligvis kommet her til landet i forbindelse med den amerikanske Marschall hjælp efter afslutningen på 2. verdenskrig. Det er en Minneapolis Moline UTS med 4 cylinder benzinmotor. Traktoren en af flere Minneapolis traktorer, der blev tilknyttet godset Bygholm ved Horsens. Der er ikke monteret […]
Klapsejleren leverer nu energi
Klapsejleren leverer nu energi Klapsejleren leverer nu trækkraft til en kværn og en kornvalse. Til venstre for kværnen ses et håndtag med et lod. Håndtaget er forbundet til kapsejlerens regulatorsystem. Under drift bevæger håndtaget sig op og ned afhængig af vindens styrke. Regulatoren justerer løbende vingernes omdrejninger til at være ca. 25 omdr./ min. Ved […]
Bukh nr. 5804
Erik Nielsen, bedre kendt som Bukh Erik fra Hobro, har ladet endnu en Bukh motor indgå i Motorsamlingen. Det er et generatoranlæg med en Bukh 2D 115 og en Titan generator. Generatorsættet blev oprindelig solgt til Grønland. Senere solgt til en kyllingefarm her i landet. Motoren blev på kyllingefarmen forsynet med el start og skulle […]
Eleverne på skoleskibet Georg Stage de var forbi i tirsdags
Tirsdag den 13-10-2020 hvad vi fint besøg af eleverne fra Georg Stage. Det var en hyggelig dag.
Høstdagen den 25-07-2020 er aflyst.
Høstdagen den 25-07-2020 er aflyst. Grundet corona-situationen er arrangementet aflyst.
Klapsejler part 4
De 2 øverste sektioner af tårnet blev samlet i værkstedet. Vi var ikke særlig heldige med vejret i starten af december. Den nederste sektion skulle nødvendigvis monteres udenfor. Tårnet på 18 meter er for langt til at samle på værkstedet, selv med åben port. Tårnet ville nå helt ud på vejen. Derfor blev tårnet kørt […]
Motortræf 2020 udsat
MOTORTRÆF UDSAT På grund af Covid-19 har vi besluttet at udsætte årets motortræf. Ny dato bliver meldt ud senere.
En tur til Vestjylland
En tur til Vestjylland Henrik og Frank har været en tur i Vestjylland i omegnen af Varde. Frank er mere kendt som Bonderøven fra Kastanjegården på Djursland. De skulle besøge en samling, som skulle afvikles. De var selvfølgelig kørende i lastbilen. Samlingen kunne jo indeholde nogle emner, som kunne hjemkøbes til Motorsamlingen eller Kastanjegården. En […]
Klapsejler part 3
Henrik har opmålt det eksisterende tårn og lavet en tegning, så vi kan fremstille et nyt tårn. Her vises et par mindre områder af tegningen. Tegningen er ca. 2 m. lang og 1 m. bred. Tårnet bliver 18m højt og hvert ben består af 3 længder vinkeljern a’ 6m, som boltes sammen med M16 mm […]
En tur til Bornholm
En tur til Bornholm En weekendtur til Bornholm. Bodil og Henrik tog en tur til Bornholm i lastbilen. En weekend hvor der blev handlet og byttet. En Deutz traktor fra omkring 1935-1937. Udstyret med en 2 cylindre dieselmotor. Traktoren er hjemkøbt til Motorsamlingen. Den skal forbi værkstedet. Motoren skal efterses og eventuelle fejl udbedres. Et […]
Hans Prip Nielsen
Hans Prip Nielsen, Bønnerup.Hans Prip Nielsen, Bønnerup er efter kort tids sygdom afgået ved døden den 13. september 2019. Hans kom ofte på besøg hos. Han deltog også i de årlige Motortræf i april.
Klapsejler part 2
Tårnet til klapsejleren er så medtaget af årtiers vejr og vind, at der skal fremstilles et nyt. De første indkøb af stål er på plads. Stålprofilerne er leveret. På billedet ses ca.1/5 af det nu indkøbte stål. Stålprofilerne skal nu opskæres i passende længder. I de vandrette tværprofiler og krydsstiverne og de 4 hjørneprofiler skal […]
Netop ankommet til Motorsamlingen.
Denne originale omdrejningstæller passer til B&W bygning 238. Motoren vi har liggende næsten klar til at blive samlet. De to oliedunke mærket IH er sikkert en diskret hentydning til indkøbet af en rød Pickup af mærket IH, som senere skal restaureres. Kim Sperlit fandt anledning til at overrække Henrik og Bodil gaverne ved sit besøg […]
Langeland Humble 381
Petroleums motor på 7 Hp. hjemkøbt til Motorsamlingen. Motoren er fremstillet hos maskinfabrikken “Langeland” i Humble på Langeland. Motoren har et specielt tændingssystem. Den er udstyret med lavspændt magnet og tændflange. Konstruktionen af motoren er mage til en 8Hp, som allerede er udstillet her. Motoren er komplet, men nogle dele er ikke monteret. Her ses […]
Hundested nr. 2339
Motoren havde ligget i saltvand i nogle uger. Derfor var det nødvendigt at få motoren på vaskepladsen. Den blev damprenset både udvendigt og indvendigt. Da motoren er monteret med aluminiums stempler, begynder tæringen af stemplerne, så snart de kommer i forbindelse med saltvand. Tæringen på selve motoren sætter for alvor ind, når der kommer ilt […]
Dampmaskine model 1920
Endnu en dampmaskine fra finmekaniker Ch. Carlsens værksted i gården bag ved Storegade 32.Denne dampmaskine tilhører Vestre Skole i Grenå. Der er udfærdiget et lånedokument.Fremover vil de to dampmaskiner fra Ch. Carlsens værksted i Grenå være udstillet her på Motorsamlingen. Den sidst ankomne er en maskine med to cylindre. Kedlen er gasfyret. Kedlen er selvfølgelig […]
Hundested 2339
Henrik og Jens har hjulpet de tidligere ejere af en fiskekutter med at fjerne motoren fra kutteren. En Hundested Motor med 2 cylindre. Motor nr. 2339, 200 HK ved 340 omdr. Motoren er her fotograferet ved ankomsten til Motorsamlingen.
Atlas Dampmaskine fra FDB
Fra et lager i Roskilde har Motorsamlingen modtaget en Atlas dampmaskine. Denne dampmaskine har, som så mange andre dampmaskiner, bidraget til den industrielle udvikling her i landet. Under og efter 1. Verdenskrig steg efterspørgslen på bl.a. seletøj til heste. FDB etablerede i 1920-21 både garveri, sadelmageri og en træskoafdeling i Roskilde. I 1920 var fabrikkerne nødt til […]
Motortræf og stumpemarked 2019
Motortræf og stumpemarked 2019 Den sidste lørdag i april afholdt vi for 22. gang det årlige Motortræf og Stumpemarked. Tidligt lørdag morgen blev skilte med anvisninger sat op, og vejen forbi Motorsamlingen blev afspærret for anden trafik end besøgende til træffet. Afspærringen af vejen var selvfølgelig aftalt med politiet i forvejen. Marken overfor var igen […]
Modeldampmaskine 1949
Modeldampmaskine 1949 Ole Kræmmer fra Allerød har givet denne flotte modeldampmaskine til Motorsamlingen. Desuden har Ole fortalt historien om dampmaskinen. Til historien hører også en fortælling om lidt lokal historie fra Grenå. Modellen er fremstillet af finmekaniker Ch. Carlsen, der havde værksted i gården bag Storegade 32 i Grenå. Ole Kræmmer har skrevet og fortalt […]
Klapsejler
Til samlingen er købt en klapsejler. En klapsejler er en vindmotor. Det er en såkaldt selvkørende klapsejler. To vindroser monteret på en tværgående krøjeaksel sørger for at holde vingerne op mod vinden. 6 vinger med 10 klapper på hver vinge. Krøjeakslen, som også benævnes drejeakslen kan ved hjælp af tandhjul dreje den øverste bevægelig del […]
IH Scout All Wheel.
Henrik har været på indkøb. En IH Scout All Wheel er købt. Der findes allerede en sådan her på Motorsamlingen. Meningen er at dele fra to biler skal restaureres og blive til en, der kan synes og indregistreres.
Bukh B 220 3. del
Motoren er nu samlet og flyttet ind i Bukh hallen. Jens har fremstillet rør til kølevand og startluft.Motoren tilsluttes et fælles udstødningssystem, som allerede er installeret i hallen. Endelig skal forbindelsen til brændstof monteres.Motoren var på plads inden fotografen fik taget billederne af de fine detaljer. Kobberrør og messing skinner som nyt, men det er […]
Bukh B 220 2. del
Her ses skaden på topstykket. Begge ventilsæder er revnet. Der er hul i skillevæggen mellem dysekammeret og begge ventilsæder. Denne skade kunne være årsag til at motoren har kørt færre timer end forventet. Der er stort set ingen slitage på cylinder og stempel. Vi kender ikke motorens nøjagtige historie. Her ses topstykket efter svejsning og […]
Projekt B&W 238
Støbning af nye hvidmetalslejer. Hvidmetallet i de eksisterende lejeskåle smeltes ud. Lejeskålene sandblæses herefter.Hvidmetallet genbruges til de nye lejepander. Under opvarmningen fjernes evt. urenheder inden støbningen. Et støbeværktøj er fremstillet. Lejeskålen spændes fast i værktøjet. Lejeskål og værktøj forvarmes.Derved sikres at det flydende hvidmetal løber helt ud i mellemrummet mellem lejeskål og værktøj.Størkner hvidmetallet for […]
Grenå diesel 2 cylindre
Grenå 2 cylindre Motor til Bjarnes slæbebåd. Begge cylindre er sandblæst og grundmalet. Udboret, tilpasset overstørrelse stempler. Cylindrene er honet. Kølevandskanalerne er renset. Cylinderne er klar til montering.Bundkaret er grundmalet. Krumtap med kontravægte, hovedlejer og kobling på plads. Nålelejer er monteret i plejlstængerne. Plejlstang og krydspind monteret i stemplet. Per kontrollere pasning mellem lejepande og […]
Projekt B & W Nr.238 – 2. del
Bundrammen er grundmalet. Motorstativets bund er malet. Vi formoder, at den røde farve er den oprindelige farve. Der findes ingen dokumentation, så vidt vi ved, der angiver farven ved salg og levering af B&W motorerne. I hvert fald ikke før og omkring 1. Verdenskrig. Indvendig er bunden malet hvid. Motoren har et åbent krumtaphus. Med […]
Bukh 220 Motor nr. 2741
Motoren blev hentet hjem fra Bornholm i efteråret 2017. Bukh dieselmotor type B-220 med motor nr. 2741 og fremstillet i 1931. Motoren har 30-31 HK. Boring på 220 mm. En cylinder. Som det ses er motoren delvis adskilt. Samtlige dele er dog til stede. Motoren startes med trykluft eller håndsving.De enkelte deles tilstand er nu […]
Holeby nr. 250
Henning Sørensen fra Fyn har foræret os en motor fremstillet på Holeby Maskinfabrik Lolland. Tusinde tak til Henning Sørensen. På denne messingplade ses tydeligt, at det er motor nr. 250. Fremstillet i 1909. Det er en petroleumsmotor med glødehoved. En firetaktsmotor af typen KL. En cylinder og vandkølet. Antal Hp. måske 6-7 Hp. Motoren er […]
Projekt B&W Nr. 238
Planlægning og forberedelse af projektet er i gang. Værkstedet er simpelthen fyldt op. Opsvejsning af bundramme til motoren er i gang. Bundkarret, som har været en tur på vaskepladsen, skal nu have div. stagbolte renset og gevind skåret op. Pakflader og lejepasninger skal rengøres.I baggrunden ses bundkar med krumtap til en 2-cylindret Grenå Motor. Færdiggørelse […]
Bredtærskerværk
Til vores samling af landbrugsmaskiner har vi modtaget et tærskeværk. Et såkaldt bredtærskerværk. Et bredtærskeværk blev bl.a. anvendt til tærskning af rughalm. Stråene blev anvendt til stråtage. Strå er i vore dage sjældent anvendt til tækning. Der anvendes rør. Strå til tækning var billiger end rør. Til gengæld holder et tag tækket med rør længere. […]
Vaskemaskine år ca. 1910-1920
Samlingens motorer viser tydeligt at udviklingen inden for landbrug og industri har krævet større og større motorer. Industrien har krævet mere og mere elektricitet og landbruget større og større traktorer til behandling af markerne.
Henrik har været på indkøb. Denne gang i Norge via internettet
Her er de så, 2 stk. Gray fra Detroit USA. Umiddelbart noget mangelfuld og meget rusten. Men de manglende dele er på vores lager. Skulle der mangle nogle få dele, er det jo også en del af restaureringen at finde frem til delene og måske få en byttehandel i gang. I 1906 begyndte Gray Motor […]
En uges ferie i Gdansk
Inden afrejsen havde vores familie sendt et billede af en stor dieselmotor, som er udstillet på havnen i Gdansk. Interessen for dieselmotorer er ikke min families største interesse. Yderlige oplysninger om motoren kunne jeg ikke få. Første aften i Gdansk tog vi et billede af motoren. Den var indhegnet med Adgang Forbudt. Indhegningen er en […]
2 Bukh motorer part 2
Bukh Motor nr. 4705 type B 100 fremstillet i 1940. Motor med fordampningskøler. Motoren var i drift ved Motortræffet i april. Bukh motor nr. 4784 Type B 115 fremstillet i 1940. Denne motor med påbygget køler har oprindeligt været sammenbygget med en vandpumpe. Så snart vi har en pumpe af passende størrelse og fabrikat, bliver […]
Netop ankommet til samlingen
Det er lykkedes Henrik og Jens at hjemkøbe en motor fremstillet hos Anton Jensen’s Motorfabrik I Grenaa. Motoren kommer fra en gård ved Roskilde, hvor den drev vandværket helt op til 1973. Gården fik nye ejere samme år og der blev installeret elektricitet på gården. Motoren har stået i motorhuset indtil i år.De nuværende ejere […]
Motortræf 2018
Et familiebillede som enhver Hundested entusiast kunne ønske sig. 7 gangbare, velrenoverede Hundested motorer på rad og række. Traditionen tro blev det årlige motortræf afholdt den sidste lørdag i april. Vejret har vi ingen indflydelse på. En smule overskyet til tider, men ellers fint vejr til træffet. Djurs Festivalfood stod mad og drikke til de […]
Donation til Motorsamlingen
Hammerbo Dieselmotor. Entreprenør Klingenberg Hedehusene har doneret en Hammerbo Dieselmotor til Motorsamlingen. Vi siger tak til Klingenberg. Motoren er en Hammerbo Dieselmotor 10/12Hp. 1 cylinder og med fordampningskøler. Motoren har aldrig været drift. Den forlod fabrikken monteret på en palle og er stadig på denne palle. Motoren må siges at være sjælden her i landet. […]
2 Bukh motorer
De 2 Bukh motorer er nu malet med den kendte Bukh røde farve og flyttet til udstillingsområdet. Malingen skal hærde, svinghjulene, luftfiltre og udstødningsrør skal monteres. Begge motorer skal monteres på bundrammer. Den ene motor har indbygget fordampningskøler. Den anden motor skal have en separat køler monteret. Køleren, der fulgte med motoren, er gennemtæret. Der er […]
Tilbage på Motorsamlingen
En 6 cylinder Bukh dieselmotor er netop kommet hjem til Motorsamlingen. Bukh Erik fra Hobro renoveret dette pragteksemplar af en 6 cylinder Bukh. Motoren har været på værkstedet hos Erik. Motoren skal males og monteres på en bundramme. Motoren er drivkraften til et generatorsæt. Her ved siden af motoren ses generator med tilhørende bundramme og […]
Urupskov motoren Bukh 4974
Bukh motoren 4974, Type 3 – D 210 har ikke oliesump indbygget i motorstativet. Derfor er der nu fremstillet et fundament, der samtidigt anvendes som oliesump. På savværket var oliesumpen nedsænket i gulvet. Nu er motoren jo noget højere og en lille platform er svejset på fundamentet af hensyn til betjeningen af motoren.Motorens endelig placering […]
J.A. Maffei
Nok en vejtromle er ankommet til Motorsamlingen, en J.A.Maffei damptromle. Fremstillet i år 1921 og har nr. 8828. Dampmaskinen har 2 cylindre. Tromlen vejer i alt 18 T. Damptromlen er udlånt af Damptromleklubben. Der er indgået en aftale mellem Damptromleklubben og Motorsamlingen. Tromlen restaureres hos Motorsamlingen inden for de næste 5 – 10 år. Udstilles […]
Et par Bukh motorer er ankommet til samlingen i 2017
Et par Bukh motorer er ankommet til samlingen i 2017, og har nu været forbi værkstedet. I forbindelse med sidste års træf købte Henrik 2 Bukh motorer. Grundet motorernes tilstand var håbet at der kunne blive brugbare dele til en motor. Resultatet blev som forventet. Her ses motoren inden den sidste gang maling. En Bukh motor […]
Motorsamlingen i efteråret 2017
Restaureringen og indregistrering af IH lastbilen har virkelig vist sig at være et stort aktiv for samlingen. Lastbilen har foretaget adskillige ture siden indregistreringen. På billedet ses afhentningen af Bukh motor i Urupskov. Motoren står nu på en midlertidig plads sammen med de andre Bukh motorer i Bukh Huset. Et par traktorer Fordson N model […]
Motortræf 2018
Image Title Image Title MotorTreffen 2018 [spiderpowa-pdf src=”https://motorsamlingen.dk/wp-content/uploads/2018/01/Motortræf2018.pdf”] Motortræf2018
Skanderborg Hørning Produktionsskole
Igen i år fik vi besøg af Grafik og Fotografi Skanderborg Hørning Produktionsskole. Det kom der denne fine film ud af. Med den vil vi gerne ønske dig en glædelig jul og et godt nytår. SKANDERBORG HØRNING PRODUKTIONSSKOLE
M/S Ørnen, Bundgarnskutter, Hjarbæk Fjord
Ørnens motor, en Hundested Motor type E, er i løbet af 2017 renoveret på Motorsamlingens værksted. På billedet ses motoren ved ankomsten til samlingen. Det er jo en total adskillelse af motoren. Cylinder, plejlstang og stempel er afmonteret. Cylinderen skal udbores. Nyt aluminiums stempel i overstørrelse skal fremstilles og tilpasses cylinderen når den er udboret. […]
Nedtagning og afhentning af Bukh motor hos Urup Skov og Savværk
Nedtagning og afhentning af Bukh motor hos Urup Skov og Savværk. Donation til motorsamlingen. Ejeren af Urup Skov og Savværk, Helmer Andersen, har doneret sin Bukh Motor til motorsamlingen. Helmer købte motoren i 1970. Den skulle drive saven på savværket. Motoren har været i aktiv tjeneste indtil i år. 47 år på savværket. Motoren er […]
Renovering af Fordson traktor model F årgang 1923 Part 5
Samling af traktor, maling, test og prøvekørsel. Samling af motor, gearkasse og differentiale med bagaksler komplet. For at sikre alle justeringer og pasninger er i orden roteres alle bevægelige dele ved hjælp af en elmotor.Elmotoren trækker via en fladrem på den remskive, der ellers er til at drive andre redskaber med. Da projektet er under […]
Renovering af Fordson traktor model F årgang 1923 Part 4
Gearkasse, differentiale, kobling, bagaksler, karburator, manifold og tank. Så blev det gearkassen tur. Det er en 3 gears med bakgear. Den blev skilt ad. Alle delene renset. Tandhjulene og lejerne checket for slitage. Tandhjulene kan alle genanvendes. Lejerne blev alle udskiftet. Det ville være ærgerligt at for traktoren samlet og høre lyden af defekt leje […]
Renovering af Fordson traktor model F årgang 1923. Part 3.
Motor og svinghjul med magneter. Målet er at få en velfungerende motor. Ventilsæderne i motorblokken var for slidte. Eneste løsning var at fræse sæderne større. 4 mm på diameteren. Det medførte at nye ventiler skulle fremstilles med 4mm større diameter end de oprindelige. Ventilerne afdrejes på længde, når ventilsæderne i blokken er fræset. Sidste operation […]
Renovering af Fordson traktor model F årgang 1923. Part 2
Fortøjet og Tændspolekasse med ledninger. Som det ses på billedet er der tydelige spor efter gasbrænderen. Der skulle lidt varme til for at skille fortøjet ad. Det blev også fastslået at nye dele skulle skaffes for at sikre en stabil funktion. Styrekugler, bolte og div. bøsninger skulle udskiftes. Anlægsflader og pashuller for bøsninger blev bearbejdet […]
Renovering af Fordson traktor model F årgang 1923 part 1
Billedet er så vidt det vides det eneste af traktoren. Traktoren har stået i vores lager en del år. Gemt lidt væk, men bestemt ikke glemt. Da lagerhallen i dag er omdannet til en stor lys udstillingshal, som bl.a. skal bruges til marinemotorer, måtte traktorerne ud i det fri. Samtidig var der jo lagt op […]
Ford Traktor 100 års Jubilæum
I anledning af Ford traktor 100 års jubilæum havde Dansk Veteran Traktor Klub sammen med Motor og Traktorklubben Jylland arrangeret Jubilæumstræf hos Jens Ole Kuk Christensen Grandhøjgaard Vognsild. Træffet blev afholdt i weekenden den 16. – 17. september. Vores IH lastvogn bragte de to traktorer til træffet. Jens måtte transportere harven på sin trailer. 7 […]
Ruston generatorsæt
På trods af et noget ustabilt sommervejr, er Jens gået i gang med et udendørs projekt. Ruston generatorsættet skal efter endt klargøring udstilles i den nye hal. Det er ikke nødvendigt med en større overhaling. Motoren blev jo startet ved Motortræffet i 2016. Rolig gang og lavt støjniveau.Nogle rørføringer bl.a. kølevands- og brændstofrør skal ændres […]
Startup of Holeby 110L Diesel Engine
STARTUP OF HOLEBY 110L DIESEL ENGINE A nice video by: Haßmann Studio
67L 1 Cylinder Diesel: Deutz MKH 260 Start and Sound
DEUTZ MKH 260 START AND SOUND A nice video by: Haßmann Studio
Ny donation til Samlingen
En Kramper glødehoved motor på 5 HP. Motoren har leveret drivkraft til slægtsgårdens øvrige landbrugsmaskiner. Til tærskeværk og kværn. Slægtsgården ligger på Drejø, den idylliske ø syd for Fyn, med færgeforbindelsen til Svendborg. Tusind tak til familien på Drejø. Familien ønsker motoren bevaret for fremtiden og vore gæster kan se endnu en motor fabrikeret i […]
Svendestykke på Motorsamlingen
Thomas Thomsen Thomas, med hat og sin uundværlige pibe, i samtale med en gæst ved træffet i 2014. Thomas arbejder som frivillig kustode en gang om ugen på Samlingen. Desuden er han kendt for sit arbejde som frivillig smed på Landbrugsmuseet Gammel Estrup ved Auning. Som svendestykke fremstillede Thomas i 1957 på smedeværkstedet i Balle […]
Koldrulle Ideal
Image Title Erik Jensen har doneret en koldrulle til Samlingen. En model vi ikke tidligere har haft kendskab til. Som de fleste andre koldruller har den en kasse med sten, men kassen er ophængt som et pendul. Kassens vægt kan aflastes med håndtaget, der er placeret på rullens højre side, og rundstokken med tøjet kan […]
Donation fra Nyborg Søfartsskole
Nyborg Søfartsskole, som er beliggende ved Naggebølle i nærheden af Fåborg. Skolen har doneret et generatorsæt og en Lister dieselmotor. Generatorsættet er amerikansk. Generatoren drives af en 6 cylinder amerikansk industrimotor på benzin. Som det fremgår af skiltet, er det en gave fra det amerikanske folk, givet til Danmark efter 2. Verdenskrigs ophør. Kendt som […]
Donation fra Christiania
En beboer på Christiania har doneret en Hundested Motor til Motorsamlingen. Som det ses på billederne har motoren stået udendørs i gennem længere tid. Nogle dele er fjernet. Motoren er nu skilt ad og sendt til sandblæsning. Det viste sig at motoren har et begrænset antal driftstimer bag sig. Dog skal krumtappens lejesøler renoveres. Lydpotten […]
Fra lagerhal til udstillingshal
Det har længe været et stort ønske at øge udstillingsarealet. Der var ikke langt fra tanke til handling. Lagerhallen i forlængelse af den store udstillingshal skal ændres til udstilling. Denne beslutning medfører selvfølgelig en masse arbejde. Hallen skulle ryddes. Motorer, traktorer, dampmaskiner skulle ud og placeres andre steder. Traktorerne står nu på række ved skellet […]
Petter Junior Motor m. Holbæk Vandpumpe
Sebastian Nils var på træf
Et stykke dansk industrihistorie mangler frivillige
I Norddjurs Kommune findes en af Europas største samlinger af gamle motorer. Samlingen fortæller en historie om en masse motorer fra en utrolig masse danske og udenlandske producenter. Disse motorer skabte trækkraft til maskiner i landbrug, fiskeri og industri helt tilbage fra tiden før elektricitet.Denne samling på ca. 370 motorer findes på Dansk Motor- og […]
2 cyl. Bukh 1930’er motor
Sebastian Nils var på træf
Asaa-motor trækker afkortersav
Sebastian Nils var på træf
Fejlfinding: Til Søs med Overophedet Hundested-motor/ Djursland
Sebastian Nils var med på fejlfinding
Rundstokmaskine trukket af Horsens-bygget diesel, Rudolf Kramper
Sebastian Nils var på træf
Lille Skagen, Jollemotor/ Glødehoved, 2-takt diesel
Med Sebastian Nils på Motortræf 2017
Damptraktor, Forårstræf Motorsamlingen 2017, Djursland
Med Sebastian Nils på Motortræf 2017
Dan Bådmotor 2,5 HK årg 1925
Med Sebastian Nils på Motortræf 2017 Dan Bådmotor 2,5 HK årg 1925, Forårstræf, Motorsamlingen, Djursland
Ruston & Hornsby Motor, årg. 1934/ Djursland
Sebastian Nils var på Motortræf 2017. Det er vi glade for, han har nemlig lavet film igen. 🙂 Kæbeknuser med Ruston & Hornsby Motor, årg. 1934/ Djursland
B&W Holeby nr. 3360
Over motoren er monteret et par lamper, som er viser belysningen i en maskinstue fra den tid motoren var i aktiv tjeneste. Generatoren er klar til at producere strøm, eltavlen er tilsluttet. B&W HOLEBY NR. 3360
Atlas Kompressor nr. 1798
Kompressoren er flyttet fra værkstedet til udstillingen. Her skal den drives af en Bukh diesel nr. 5288, som tidligere er renoveret på værkstedet. Et billede af kompressorens krumtap og plejlstang i det åbne krumtaphus.
Bukh B-135
3 Bukh B-135 bliver til 2 motorer. Begge motorer er samlet. Maleren har givet motorerne en omgang Bukh rød maling. De står i garagen og malingen hærder. Medens malingen hærder pudses div. messing emner og kobberrør. Motorerne er tilbage på værkstedet og messing fittings og div. rør monteres.Svinghjulene monteres.
Fowler Field Marshall
De to Fowler traktorer er flyttet ind i garagen. Det giver ly for regn og blæst. Cylinderen er renoveret. Foringen er boret ud til en større diameter. Ny tør foring er presset i og boret ud til en diameter, der er lidt mindre end den oprindelig. Det giver mulighed for at renovere stemplet, som sletdrejes […]
IH Fleetstar 2050 A Årg. 1971
Den 29. april, om få dage fejres det 20. Motortræf. Ved træffet kan Henrik præsentere IH Fleetstar lastbilen. Den har været lang tid undervejs, der er lagt mange timer i dette projekt. Resultatet taler for sig selv. Hver eneste arbejdstime har bidraget til et enestående resultat. Kom og se lastbilen den. 29. april.
Klökner Humboldt Deutz
Endnu en film af Sebastian Nils
”Industrie” Skibsdiesel årg. 1951
Endnu en film af Sebastian Nils
Holeby
Endnu en film af Sebastian Nils Holeby
Bjellekær vandindvindingsanlæg
B&W 230 H 325/440, Endnu en film af Sebastian Nils
Henrik´s 50 års fødselsdag
22-01-2017. Bodil og Henrik havde inviteret til fødselsdag på Motorsamlingen. Til Henrik´s 50 års fødselsdag. Flagene er hejst. Familie, venner, naboer og frivillige hjælpere på Motorsamlingen mødte op. Alle mødte op med godt humør og snakken gik vældig hen over bordene. Vi var alle henne ved en veldækket buffet og smagte også kølig velskænket […]
B&W 238 part 2
Alle delene til B&W 238 er hentet hjem. Nu forestår der et større arbejde med rengøring og kontrolmåling af delene. I dag er der vel ingen, der husker motorens tilstand inden nedtagning og transport til lageret, hvor den har været opbevaret i flere år. Heldigvis har de 2 manometre overlevet transporten til Motorsamlingen. Stempelringe skal […]
Sækkeløfteren
Det er uden tvivl opfindelsen af dampmaskinen, der satte gang i den industrielle udvikling. Forbrændingsmotoren, der har en væsentlig større virkningsgrad, afløste dampmaskinen. Elmotoren blev mere almindelig både i landbrug og industri da elektrificeringen vandt indpas. Små, men måske ikke så almindelig kendt opfindelser kom også til gavn. I landbruget og industrien var der mange […]
Industrie Type 4vd6a
INDUSTRIE TYPE 4VD6A
Deutz type A6M
DEUTZ TYPE A6M
Ny donation af koldrulle til samlingen
Fru Juul har drevet en rulle forretning i Grenå. En forretning hvor der udelukkende blev anvendt en koldrulle. Fru Juul har doneret sin koldrulle til Motorsamlingen. En meget stor og tung rulle, drevet af en elmotor. Tøjet, der skal rulles, bliver rullet omkring en trærulle. Ved hjælp af 2 håndtag kunne den tunge bevægelige del […]
Holeby 28MTS45
HOLEBY 28MTS45
Fowler VF
Jens og Per har etableret sig indendørs. Udendørs på vaskepladsen vil de næste måneder være et koldt at opholde sig. Set fra venstre side med fladremskive og kobling til f.eks. at trække et tærskeværk. Dæksel til gearkassen er fjernet. Her ses nogle tandhjul, der trænger til et nærmer eftersyn. Særlig kendetegn for Fowler VF og […]
B&W Nr.238
B&W nr.238 er delvis ankommet til Motorsamlingen. Motoren er en del af en byttehandel indgået mellem Uffe Hansen og Henrik.Som det ses på billederne er motoren ankommet som løsdele. Motoren er dog endnu ikke komplet. Bundkarret, 2 cylinder, krumtap og 2 stempler er ankommet. De øvrige dele hentes senere. Data: Motor type B&W 225. Denne […]
Fowler Field Marshall
Et nyt hold er kommet på banen, ”Tirsdagsholdet”. På holdet er Jens Høegh og Per Juul Sørensen. Vi siger velkommen til tirsdagsholdet. Som det ses på billederne er de godt i gang med samlingens 2 stk. Fowler Mark VF. Målet er at kunne anvende delene fra de to til en komplet og køre klar traktor med bælter. […]
Augsburg
Endnu en film af Sebastian Nils
Bøgeblok på saven
Jens og Kresten har sendt et par billeder af bloksaven. Bøgeblokken er stor og tung. Men saven skal nok klare opgaven. Den er i stand til at skære kævler på en meter i diameter og længder på otte meter op til brædder. Bloksaven stod oprindelig på Holmen i København. Derefter på havnen i Ebeltoft, hvor […]
B&W DM220 fra Flakfortet
B&W DM220 FRA FLAKFORTET
Tændrørssamling
På enhver motorsamling er det nødvendigt, at have et lager med skruer og bolte. Samt et lager med div. reservedele, som er kommet til gennem årerne. Der skal selvfølgelig en gang imellem sorteres og ryddes op. Ved sidste oprydning kom en del forskellige tændrør frem i dagens lys. Der var både brugte og nye tændrør. […]
B&W 230H 325/440
B&W 230H 325/440
Hjorddrengenes Marked i Kolind
Hjorddrengenes Marked i Kolind 14. september 2016. Hjorddrengenes Marked afholdes hvert år den anden onsdag i september.I år deltog Henrik og Jens. Nogle motorer i drift blev præsenteret for gæsterne på markedet. Bl.a. en motor fremstillet hos Blom & Søn Skanderborg. Motoren er monteret på en vogn med solide jernhjul, så den kunne køres fra […]
H.C.Lunge
H.C.Lunge og Søn nr.130 En Lunge og Søn motor var til salg i Veteranposten. Henrik fik en aftale med sælgeren og Jens måtte af sted med traileren. Motoren stod i en bygning hvor taget var faldet ned over motoren. Både tag og motor bærer præg af vejr og vind gennem længere tid. En Lunge og […]
IH Fleetstar 2050 A Årg. 1971 part 4
IH lastbilen er kørt frem til værkstedet. De store hydrauliske cylindre til kranen er renoveret og har fået nye tætningsringe. Nu kan de tunge krandele monteres.Lastbilens hydraulikpumpe er endnu ikke monteret. Bag lastbilen ses en traktor med en Hiab kran.Traktoren leverer olietryk, således at det er muligt at afprøve de bevægelige dele på lastbilens kran. […]
B & W Holeby 3360
Staurbyskov motoren Motoren er nu på plads i udstillingen. En anden B&W motor måtte flyttes for at give plads.Motor og generator har fået fælles bundramme. Der blev lavet en udsparing i gulvet for at give plads til svinghjulet. Udstødning er monteret. Kølevand og brændstof er tilsluttet. Motoren er blevet startet op flere gange. Den er i […]
Genudgivelse: NORDAN råoliemotor 5 Hk Årg 1915 serie nr 8
LAG-Djursland har indvilliget i at støtte projektet, med midler fraEU & Fødevareministeriet. Håbet H 201 blev bygget i Viken i Sverige og købt af Gillelejefiskerne Lars og Bendt Christian Nielsen.(Far og Søn) Bendt Christian Nielsen solgte Håbet til en børstenbinder efter 2. verdenskrig. Senere blev det solgt til nationalmuseet. Originalmotor fra Sildebåden ”Håbet” H 201, som blev […]
IH Nødgenerator årgang 1951
Sebastian Nils har været på træf igen. Vi takker.
1935’er Vandret Ruston & Hornsby
Sebastian Nils har været på træf igen. Vi takker.
110 år gammel – Rudolf Diesel
Sebastian Nils har været på træf igen. Vi takker.
Volvo Truck Center på besøg
Volvo Truck Center havde meldt deres ankomst fredag den 10.-06. Gæsterne ankom på motorcykler.70 motorcykler i alt. Snart var parkeringspladsen ved pavillonen fyldt op med motorcykler. Store flotte maskiner. Alle velholdte og skinnende. På området ved den gamle B&W kran blev der også parkeret.På billedet ses i venstre side en meget velholdt blå Java motorcykel. […]
Engelsk Ruston Motor
Sebastian Nils har været på træf igen. Vi takker.
Asaa Diesel 8 hk, 1944
Sebastian Nils har været på træf igen. Vi takker.
Hundestedmotor 1958
Sebastian Nils har været på træf igen. Vi takker.
110 Hk Grenaa Diesel 2T
Sebastian Nils har været på træf igen. Vi takker.
Bukh Diesel, 5 cyl. årg 1940
Sebastian Nils har været på træf igen. Vi takker.
Københavnsk Dan Motor, Årg. 1925
Sebastian Nils har været på træf igen. Vi takker.
Tangye
Sebastian Nils har været på træf igen. Vi takker.
F. F. Motor Bjerringbro, årg. 1951
Sebastian Nils har været på træf igen. Vi takker.
Finsk Indenbordsmotor 4 hk
Sebastian Nils har været på træf igen. Vi takker.
Beier
Sebastian Nils har været på træf igen. Vi takker.
Eickhoff
Sebastian Nils har været på træf igen. Vi takker.
Savværk Med Hidsigt Temperament
Sebastian Nils har været på træf igen. Vi takker.
Hein-Bådmotor
Sebastian Nils har været på træf igen. Vi takker.
Alpha Råoliemotor
Sebastian Nils har været på træf igen. Vi takker.
8-takt motoren
Sebastian Nils har været på træf igen. Vi takker.
Otto-Langen
Sebastian Nils har været på træf igen. Vi takker.
Ruston 6 cylinder generatorsæt
Generator med 6 cylinder Ruston dieselmotor er netop ankommet til samlingen.Motoren er doneret af Fornæs Skibsophug. Vi siger tusind tak til Fornæs Skibsophug for denne donation. Fra meget pålidelig kilde har vi erfaret, at motoren har en rolig gang med lavt støj niveau.Under ophugningen af skibet leverede generatorsættet strøm. Senere følger flere oplysninger her på […]
B&W 3360 Staurby Motoren Part 2
Der er fremstillet en fælles bundramme til motor og generator. Til brug under opstart er der konstrueret en platform. Der skal også monteres gelænder og lejder ved platformen. Ved svinghjulet, som ikke er monteret endnu, monteres selvfølgelig også gelænder. Jens er i gang med at fremstille kølevandsrør og montere kølevandspumpe. I Staurby var motorens kølevandssystem […]
Ginge dispenser
2 glasbeholder til petroleum og mærket Ginge er netop kommet til Samlingen.På en udenlandsk hjemmeside fandt vi adskillige billeder af sådanne beholdere.”Antik kerosene dispenser”. Vi mener det er til en petroleumsovn eller til et petroleums komfur. Det er ikke lykkedes os at finde et apparat fremstillet af Ginge med sådan en beholder. Måske kan en […]
Bukh 5288 part 4
Motoren er nu malet i den kendte røde Bukh farve. Udstødningsmanifold er renoveret, malet og monteret. Malingen skal nu hærde, og derefter prøvekøres motoren. På billedet ses omdrejningstæller og to manometer. Alle skånsomt renoveret. Totrins kompressor fremstillet af C. K. Alling er efter renovering og maling klar til montering på fælles bundramme med motor og […]
En tur på samlingen
En meget flot film fra Grafik og Fotografi Skanderborg Hørning Produktionsskole.
Traktormotor Deutz F2 315 part 2
Motoren er nu samlet og prøvekørt. Den røde beholder, som ses på billederne er en midlertidig brændstoftank, da motoren kan ses og høres på træffet den 30. april.
Besøg af Nimbusklubben
Den 15-9-15 havde vi besøg af Nimbusklubben. Kresten tog billeder.
Atlas kompressor 2. del
Link Suge og trykventiler er renoveret.Krumtap og svinghjul er afmonteret. Link Link Efter rengøring og kontrol af hovedlejer og krumtap søle, er både lejer og krumtap godkendt. Link Fundamentet til kompressor er fremstillet. Vi håber på tørvejr og lidt varme, således at delene kan sandblæses og males.
Tuxham topstykke med glødehoved
Vi manglede et topstykke til en Tuxham med glødehoved. Det er jo ikke en reservedel, man kan købe. Ingen tegning, kun en skitse og cylinderen, som topstykket skulle passe til, var til rådighed.Henrik var ikke i tvivl. Hans forslag var: Jeg fremstiller et her på værkstedet. Som sagt så gjort.De flammeskårne dele blev bestilt. Delene […]
Traktormotor Deutz F2 315
Nyt projekt på værkstedet. Samtidig med de 2 Bukh B 135, arbejdes der ihærdigt med at samle en Deutz traktormotor type F2 315. Der er fremstillet 2 nye cylinder foringer. Krumtap, foringer og stempler er monteret. Efter svejsningen blev topstykket planet. Ventil sæder tilpasset nye ventiler og vippetøj monteret. Topstykket var revnet, så det var […]
Bukh 5288 part 4
Igangværende projekt Forbindelsen mellem lavtryk og højtryk er et udvendigt rør. Da svinghjulets eger er udformet som vinger på en ventilator, køles luften, når den passerer gennem røret. Desværre var der et par revner i cylinder og topstykke. Disse skader er udbedret og kompressoren er klar til maling. Nye topstykker er monteret. Udstødningsmanifol, som er […]
Falck brandsprøjte
Ny donation til Motorsamlingen. Motorsprøjten er netop ankommet til Motorsamlingen. En stor tak til tidligere Falckredder Svend Jensen, som har formidlet denne donation.Desværre har vi ikke en manual, men vi er sikre på at det er en DKW type 2W 600 motor. 2 cylinder, 2 takt benzin motor. Motoren er vandkølet og yder 14,7 hk […]
Bukh B-135 part 3
Dele til de 2 Bukh B -135 er tilbage på værkstedet. Målet er at samle de to motorer, således at de kan males sammen med Bukh 5288.
B&W Holeby nr. 3360
Staurbyskov Motoren På billedet ses Staurbyskov vandværk. Bygningen er fra 1900. Foran bygningen er der anlagt et springvand, som var en del af kølevandssystemet til dieselmotoren inde i bygningen.Vandværket er en del af Trefor, som står for Trekantens Forsyningsselskab. Trefor har doneret et generatorsæt til Motorsamlingen. Generatorsættet består af en B&W Holeby dieselmotor af […]
MAN dieselmotor
Donation til Motorsamlingen. MAN dieselmotor med nr. 303213, firtakt, 5 cylinder. 132 HP / 750 omdr.Motoren er fremstillet 1964.Motoren er doneret af Fornæs Skibsophug i Grenå.Vi siger tusind tak for denne flotte donation.
Startluft kompressor til Bukh 5288
Igangværende projekt part 3 Bukh 5288 Link Den originale startluft kompressor til Bukh 4288 er en C.K. Alling 2 trins kompressor.Gammel maling og andre urenheder skal fjernes. Link Stempelringe og stempel skal rengøres og kontrolleres. Det er en 2 trins kompressor. Derfor et lavtryksstempel med stor diameter og et højtryksstempel med en mindre diameter. Her […]
Vi vil gerne have din historie
På Dansk Motor- og Maskinsamling har vi en database med motorfabrikker fra hele verden. https://motorsamlingen.dk/historie/alle-motorfabrikker/ Vi vil gerne gøre den så komplet som muligt. Vi tilføjer nye fabrikker, efterhånden som vi får kendskab til dem. Vi mangler data på mange fabrikker, så hvis du kender til en fabriks histore, vil vi gerne have den historie […]
Atlas Kompressor
Fra depotet har vi hentet en Atlas kompressor frem.Atlas kompressor fremstillet i Stockholm før 1940. Det er en 2 trins kompressor med mellemkøler.Kompressor nr. 1798 Type LK3. Max arbejdstryk 7 ATO. ved 186 omdr. Planen er at gøre kompressoren driftsklar.Desværre har vi ingen dokumentation, ingen manualer. Vi kender ikke til kompressorens tidligere virke.Atlas Copco kunne […]
Alfa 343V ankommet til Motorsamlingen
En coaster skulle bygges om til husbåd. Motoren var der ikke længere brug for.Motoren er ankommet til Motorsamlingen. Alfa type 343V. Motor nr. 5634, 2 takt, 3 cylinder. Yder ved 450 omdr. 119 HK.Motoren er fremstillet i 1941
Bukh 5288 part 2
Stempler, plejlstænger og de nye topstykker med ventiler er klar til at montere. De øvrige mindre dele som f. eks. dæksler er grundmalet. Motor med krumtap og nyt fundament er tilbage i værkstedet. Oliekøler er på plads. Div. nye rør må fremstilles på værkstedet.De oprindelige rør var i for dårlig stand. Desværre kan vi konstatere […]
Renovering af 2 G 100 3 cylinder Bukh motorer
En omrokering af Bukh traktorer og stationære Bukh motorer er planlagt.På depotet er der en del Bukh enheder, der skal forbi værkstedet inden de skal udstilles. 2 traktor motorer G – 100 – 3 cylinder, planlagt til renovering i år. Motoren er klar til indbygning en Bukh 452.
Bukh 5459
Henrik har hjemkøbt en Bukh motor til Samlingen.En cylinder, firtakt diesel og vandkølet. Motor nr. 5459.Motoren kommer fra en gård på en af øerne syd for Fyn.Ud over at levere trækkraft til andre af gårdens maskiner,har motoren trukket en 36 volts dynamo. Her ses el tavlen, lille men komplet.
Bukh 4725
Bukh motor doneret af Børge Hansen. Bukh motor Type T-115. En cylinder, firtakt dieselmotor. Vandkølet, men med lukket kredsløb. Køleren består af 2 radiatorer, som vi kender fra et centralvarmeanlæg. Køleren og motoren monteret på en fælles bundramme. Køleren placeres foran det svinghjul, hvor svinghjulets eger er udformet som bladene på en ventilator. Luften føres […]
SCO Bud knallert
SCO Bud knallert. Smith & Co. Odense. Oktober 2014 modtog Jens et brev fra Leif Adler i Malling. Leif ønskede at donere sin SCO bud knallert til Motorsamlingen. Den skulle bevares som den er. Leif har besøgt Motorsamlingen adskillige gange. Knallerten er udstyret med div. slibesten og remskiver. Knallerten er godkendt af Østjyllands politi september […]
Stenhøj kompressor
Jens har fundet en kompressor frem fra lageret. En Sigurd Stenhøj kompressor med motor, tryktank og bundramme. Løbenr. 722 og fremstillet i 1938.Kompressoren måtte en tur forbi værkstedet. Gammel maling og olie afrenset. Delene kontrolleret. Et par nye pakninger og kompressoren blev samlet igen. Delene monteret på bundrammen og klar til maling. Det originale logo […]
Bukh motor på værkstedet
Bukh nr. 5288. Firetakt dieselmotor, 5 cylinder. Ca. 100 HP ved 1000 omdr. Motoren er oprindelig solgt til Fl. Smidth & Co. København i 1944.Senere sælges motoren, men det videre forløb indtil motoren ankommer til samlingen er delvis ukendt. Udstødningsmanifold er fjernet. Desværre viste det sig at topstykkerne var så defekte, at de ikke kunne […]
Bukh B-135 part 2
Oprindelig havde vi forventet at kunne samle 3 motorer af de dele, vi havde til rådighed. Efter grundig rengøring og kontrol er det kun muligt at samle 2 motorer. Ca. 1/3 af stemplets top var knækket af. Henrik har ved svejsning og derefter afdrejning tildannet en ny top på stemlet. Cylinderforingerne var så slidte at […]
Scandia Patent No. 8
På samlingen har vi modtaget en” kødhakker” i overstørrelse. På ” hakkeren ” står følgende, Scandia Patent No. 8, på den anden side står Husqvarna. Vi har forgæves søgt på nettet, men der kommer kun velkendte den kødkakker til at spænde fast på bordet. Billeder af den viser også teksten Patent No. 8 Hvis nogen […]
Generatorsæt fra Aarhus vand
Aahus Vand har doneret et generatorsæt til Motorsamlingen. Generator sættet består af en Cummins dieselmotor med 6 cylinder og turbolader samt en 220/380 V generator. Generatorsættet har siden 1978 fungeret som nødstrøms anlæg på et Aarhus Vand´s vandbehandlings anlæg. Grundet pladsmangel må vi desværre stille generatorsættet på vores depot.Indtil vi får mere plads i udstillingsområdet. […]
Flot film fra en 2015 gæst
Jørn Weiss var på besøg, det kom der denne herlige film ud af. Vi siger tak.
Bukh Motor nr. 2575
Ved træffet i april blev en byttehandel afsluttet mellem Frank Gynthersen og Henrik.Ved denne byttehandel tilgik en Bukh motor samlingen.En benzin/petroleums motor, der yder 5-6 Hp.Den er sideventilet og vandkølet med en boring på 140 mm. Motoren skulle en tur forbi værkstedet, hvor delene blev nøje kontrolleret. Kun stempel ringene var så slidte, at de […]
B&W DM120
B&W DM120 fra Flakfortet. Historien Renoveringen
Besøg af Århus Maskinmesterskolen
Dansk Motor- og Maskinsamling havde besøg af nye studerende på Århus Maskinmesterskole. Måske findes der frivillige til Dansk Motor & Maskinsamling blandt disse unge mennesker?
B&W motor type DM333 MTS-60 er ankommet til Motorsamlingen
Indgangen til vandværket i Marbjerg ved Roskilde. Vandværket har været aktivt i ca. 80 år indtil 2014. Bag denne dør er der en B&W motor, som Hofor, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, har doneret til Motorsamlingen. Anlægget skal fjernes fordi bygningen skal bruges til andet formål i forbindelse med det nye vandværk. Anlægget består af motor , gear […]
Maskinerne snurrer
På onsdag d. 26. august holder vi aftenåbent på Motorsamlingen fra kl. 19 til 21.Vi starter flere af maskinerne op, fortæller historier og anekdoter og er klar til en motorsnak. Øl og vand kan købes, dieselduften er gratis.Entré 50 kr. (normal pris) – børn under 12 år gratis i følge med voksen. Maskinerne snurrer.
Bjarnes Grenaa
Motoren var udstillet på 2015 træffet og derefter kørt til vores værkstedDer venter Bjarne en stor opgave. Kobberrør, svinghjul, udstødning, kølevandspumpe og div. ventiler er afmonteret. Efter grundig rengøring skal motoren males. Her ses det færdige resultat. Startluftbeholder, udstødning, olierør, kølevandspumpe og kølevandsbeholder monteret. En køreklar Grenaa. Den vil bestemt vække stor opmærksomhed, når den […]
Hvad har vi her?
Man får et indtryk af stemplernes størrelse, når man ved at det er Europapaller de ligger på. Fortsættelse følger.
Se motorfabrikkerne på en ny måde
Der har været arbejdet hele sommeren på hjemmesiden. Dels for at genskabe data der i længere tid har været utilgængelig, dels for at lave nye funktioner. Der vil komme flere informationsfelter med tiden. Nu er de vigtigste funktioner på plads i forbindelse med præsentation af motorfabrikkerne. Man se de dokumenterede maskiner fra den valgte motorfabrik. […]
De historiske data er nu tilgængelige igen
Efter en lang periode uden adgang til de historiske data, er vore databaser endelig genskabt og lagt i et nyt og mere tilgængeligt system. Klik på “Historie” i menuen og se dig omkring. Vi vil fortsætte med at udbygge sidens data. Vi har del i arkivet, der venter på at blive gjort tilgængeligt. Vi har […]
Motortræf 2015 set fra oven
Motortræf 2015 Luftfoto fra Motortræffet 2015. Stumpemarked. Kresten inden han går i luften. Der blev parkeret tæt. Hallerne blev godt besøgt. Set fra oven Udstillingsområdet.
Motortræf 2015 part 8
Vi fortsætter med film fra Motortræf 2015.
Motortræf 2015 part 7
Flim fra Motortræf 2015, tak til Karsten Johnsen.
Motortræf 2015 part 6
Film fra Motortræf 2015, tak Karsten.
Motortræf 2015 part 5
Film fra Motortræf 2015, stor tak til Sebastian.
Motortræf 2015 part 4
Film fra Motortræf 2015. Tak Sebastian Nils.
Motortræf 2015 part 3
Motortræf 2015. Dansk Motor- og Maskinsamling. Grenå.
Motortræf 2015 part 2
Motortræf 2015. Dansk Motor- og Maskinsamling. Grenå.
Motortræf 2015 part 1
Motortræf 2015. Dansk Motor- og Maskinsamling. Grenå.
Lidt mere fra Motortræf 2015
Motortræf 2015. Dansk Motor- og Maskinsamling. Grenå.
Lidt film fra Motortræf 2015
Motortræf 2015. Dansk Motor- og Maskinsamling. Grenå.
Og vi saver på Motortræf 2015
Motortræf 2015. Dansk Motor- og Maskinsamling. Grenå.
Vi varmer på Motortræf 2015
Motortræf 2015. Dansk Motor- og Maskinsamling. Grenå.
Vi larmer på Motortræf 2015
Motortræf 2015. Dansk Motor- og Maskinsamling. Grenå.
Vi banker på Motortræf 2015
Motortræf 2015. Dansk Motor- og Maskinsamling. Grenå.
Vi saver på Motortræf 2015
Motortræf 2015. Dansk Motor- og Maskinsamling. Grenå.
Vi er i gang Motortræf 2015
Motortræf 2015. Dansk Motor- og Maskinsamling. Grenå.
B&W prøvekørsel inden Motortræf 2015
Motortræf 2015. Dansk Motor- og Maskinsamling. Grenå.
Nyrenoveret Hundested motor
Et meget sjældent syn. En nyrenoverede Hundested motor til Motortræf 2015, nej der er to. Tvillingekørsel.
Humboldt Deutz motor 285717 opstartes til træffet
Motoren blev leveret og opstillet på Tinning Savværk i 1933. 4 takts dieselmotor, med vandret liggende cylinder. Motoren blev leveret af forhandler V.H Langebæk København. Stabil drift og lave vedligeholdelses omkostninger. Motoren er nu på Motorsamlingens værksted. Stempel, indsugningsog udstødningsventil samt brændstof system er afmonteret. Motoren er nu skilt ad. Stativet skal en tur til vaskepladsen og damprenses inden […]
Start af 1 cylinder 68 liter Deutz.
Start af 1 cylinder 68 liter Deutz.
IH Fleetstar 2050A Årg. 1971 part 4
Da lastvognen er gearet til entreprenør kørsel, ønskede Henrik at ændre gearingen. Ved at ændre gearingen opnås lavere omdrejninger på motoren ved landevejs kørsel og dermed mindre støj i førerhuset. Henrik og Niels fandt et sæt krone – og spidshjul i USA. Sættet er vel ankommet . Udskiftningen må vente. Der er andre opgaver, som […]
Adler Benzin- petroleumsmotor
Adler Benzin- petroleumsmotor, fremstillet i 1914 af Fr. Dahlgaard.Motoren blev oprindeligt installeret på Norring Mølle.Når vandkraften ikke slog til, blev motoren startet op Dorthe og Ulrik Løw-Larsen, Norring Mølle ejer motoren, som nu er udstillet på Motorsamlingen.
Bernard W 71 med generator
Samlingen har modtaget et generatorsæt, som har været i drift på Randers Sygehus. Bernard W 71 med generator. Luftkølet 4 takt dieselmotor, fremstillet i Frankrig.Anlægget har både en jævnstrøms- og en vekselstrøms generator. Begge generatorer og motor monteres på en fælles bundramme. Til anlægget hører også en styringstavle.
Holstebro nr. 1695
Samlingen har modtaget en Holstebro motor Type BB-6HK ved 300 omdr. Petroleumsmotor fremstillet i 1916, hos FL. Hansen.Motoren blev oprindelig installeret på Strandgården på Agersø.Motoren er en gave til samlingen fra Strandgårdens ejer. Vi siger tak for denne sjældne motor.
Støhren
Støhren, fremstillet hos H.C Hansen, Jernstøberi og Motorfabrik, Løgstør 1 cylinder, 4 takt, sideventilet petroleumsmotor.Motoren opstillet på Løgstør Vandværk 1898. Pumpen på vandværket blev trukket af en vindrose. Når vinden svigtede blev motoren startet op. Motoren er monteret med remskive til fladrem Konsol til blæselampe. Desværre mangler blæselampen. Viser motorskilt. Motoren ejes af Løgstør Vandværk. Motoren […]
Humboldt Deutz motor 285717 part 2
Humboldt Deutz motor 285717 fra Tinning savværk. Motoren er nu skilt ad. Stativet skal en tur til vaskepladsen og damprenses inden sandblæsning og grundmaling. Cylinderforingen er så slidt at den skal udskiftes. Forskellen mellem den oprindelige diameter og den nuværende diameter ses ca. 10mm fra kanten af cylinderen. Forkammeret er så medtaget at der fremstilles […]
Blackstone 24 Hp. part 3
Restaureringen af Blackstone motoren er nu afsluttet. Motoren er på plads i udstillingen. Ved først givne lejlighed optages en video. Motoren skal både ses og høres. Motoren før restaureringen
Kolding Motor part 3
Komplet pakningssæt til denne Kolding motor kan ikke købes.Det må Kresten selv klippe og skære. Motordelene rengjorte og renoveret.Klar til at samle. Billedet viser krumtap med nyt kugleleje. Svinghjul gøres klar til montering
Frichs
Ny donation til Samlingen. Holger Laursen, Lyngby har doneret en Frichs dieselmotor.6 cylinder, oprindelig med luftstart, senere ændret til el start.Motoren blev oprindelig installeret med dynamo på institutionen Dalstrup. Når elværket, som dengang var Voldby jævnstrømsværk, ikke kunne levere strøm nok, blev motoren og dynamo startet op.Vi siger tak til Holger. Motoren forbliver i området hvor den […]
IH Fleetstar 2050 A Årg. 1971 part 3
De tunge dele til kranen er sandblæst og malet. På pallen ses de store hydraulikcylindre til kranen. Henrik har besluttet at renovere dem og montere nye tætningsringe.
Blackstone 24 Hp. part 2
Motor, bundramme og vandtank er malet og monteret. 2 svinghjul og brændstoftank er ligeledes malet og klar til montering. Alle kobber og messing dele er pudset og klar til montering.
Kolding Motor part 2
Kresten har sendt flere billeder med renoveringen af Kolding Motoren. På billedet ses, at det ene hjørne på motorstativet er knækket af. Mangler Kresten en aftrækker til svinghjulet, fremstiller han selvfølgelig en.
Volvo Titan
Ny donation til samlingen. Fra Ørsted Sygehus har vi modtaget et generator sæt, som består af en Volvo motor, en 6 cylinder dieselmotor og en generator fra Titan. Vi siger tak for generatoranlægget. Anlægget forventes at komme i aktiv tjeneste ved åbenhus dagen. Men indtil videre må vi desværre sætte anlægget på lager, da vi […]
Kolding motor
Kresten har valgt at renovere Samlingens Kolding Motor.Samlingen har 2 Kolding Motorer. Luftkølet benzin motorer, 5 HK. Motorerne fremstillet i 1946 på Kolding Maskinfabrik. Den ene motor er ikke komplet og anvendes som reservedele. Således at vi får en vel kørende motor. Den bliver som ny siger Kresten.
IH Fleetstar 2050 A Årg. 1971 part 2
Rat, instrumenter og lygter er nu monteret.Men der skal jo også monteres ledninger for at instrumenter og lygter kan fungere.Kabellister og el diagram er fremskaffet.
Parkering tilladt
Et nyt skilt, som henviser vore kommende gæster til at parkere på pladsen foran den nye indgang, er fremstillet og opsat. Skiltet er fremstillet på vores værksted. Bodil har malet skiltet. Et stort, flot skilt, som gæsterne helt sikkert ser ved ankomsten til Motorsamlingen.
Pelapone Wakefield
Donation til samlingen. Samlingen har modtaget et generatorsæt, der består af en Pelapone 1 cylinder 4 takt dieselmotor monteret med en engelsk 110 volt generator, samt en eltavle. Generatorsættet er fremstillet i Wakefield i England. Motoren har produktions nr. 5617 og er en model 21. Generatorsættet var oprindelig monteret i en jagthytte, som tilhørte Lindenborg […]
Motorfabrikken Danmark Rudkøbing
Jens har været en tur på Fyn med sin trailer. Samlingen har hjemtaget en marinemotor fremstillet på motorfabrikken Danmark i Rudkøbing. Ifølge motorskilt Ca. 5-7 hp. fremstillet i 1911 Motoren er en ”spadserestok motor ” d.v. s. stødstang og vippearm tilsammen ligner en spadserestok. Mere om denne motor, når den skal renoveres. Motoren har ikke […]
IH Fleetstar 2050 A Årg. 1971
IH lastbilen er nu parkeret på gårdspladsen tæt ved værkstedet. Det betyder nu skal der arbejdes på IH` en. Flot ser den ud. Motoren er renoveret og på plads. Et kig ind i førehuset viser, at der er en del ledninger, som skal monteres.
Den nye hal
Det største og det mest krævende projekt må endelig ikke glemmes.Den nye hal. Nu er alle spær på plads. Men som det ses på billederne er der masser af arbejde, der skal udføres.
Bukh B-135
Vi har netop startet et nyt projekt. Samlingen har 3 Bukh B-135. Men ingen af de 3 motorer er istandsat. Billederne af den ene motor viser tydeligt, at der er mange timers arbejde med at renovere den.Vi forventer at delene fra de 3 motorer er nok til at få 2 af motorer istandsat og køreklar.
Blackstone 24 Hp
Projekt Blackstone 24HP har været stillet til side i længere tid. Cylinderforing ,stempel , indsugnings- og udstødningsventil er nu renoveret og monteret. Kølevandstank, brændstoftank , udstødning og fundament er endnu ikke klar.
Film fra Motortræf 2014 part 9
Sebastian Nils har filmet igen.
Film fra Motortræf 2014 part 8
Sebastian Nils møder ‘Jyden’.
Film fra Motortræf 2014 part 7
Sebastian Nils har mødt en gammel Nordmand.
Film fra Motortræf 2014 part 5
Mere fra Sebastian Nils.
Film fra Motortræf 2014 part 4
Sebastian Nils har fanget Thomas Thomsen og den fine Samson. Den kan nu ses på Dansk Motor- og Maskinsamling.
Film fra Motortræf 2014 part 3
Sebastian Nils har været i gang, og det er flot at lyden er ok. Vores MWM ‘råber’ meget højt.
Film fra Motortræf 2014 part 2
Mere fra Sebastian Nils.
Film fra Motortræf 2014 part 1
Vi fortsætter med film fra træffet. Denne gang er det Sebastian Nils der har været i gang. Vi takker for de skønne film.
Bur-Wain part 5
Så lykkedes det at starte og prøvekøre Bur-Wain motoren. Efter et par justeringer kørte motoren som forventet. Næste fase i projektet er tilslutning af generatoren. Det må dog vente til efter træffet den 26. april.
Samson part 2
Thomas har afsluttet renoveringen af Samson motoren. Som det ses på billederne med et særdeles flot resultat. Vi ønsker Thomas tillykke med det flotte resultat. Motoren vil fremover være udstillet på Motorsamlingen.
Pedershåb gravemaskine part 3
Den nye motor på plads i gravemaskinen. Finn og Erik monterede motoren lørdag og lørdag aften blev motoren startet op. Den nye motor er løftet på plads. Maskinskilt på gravemaskinen.
Nil Bro Vaskemaskine
Vaskemaskinen fik navnet Nil Bro. Nil Bro er en forkortelse af Nielsen Brobyværk. En maskinfabrik eller mere korrekt maskinværksted. Virksomheden grundlagt i 1923. Blev senere kendt som KEN , der i dag er kendt over hele landet for sine opvaskemaskiner til storkøkkener. Under selve vasketromlen kan der fyres op. Således at tøjet koges medens det roterer. […]
Jenses AJS motorcykel
Jens har købt denne prægtige maskine. En AJS fra 1955, fremstillet I England.Måske kan vi prøve en tur?
Eickhoff nr. 142 part 5
Knastaksel og regulator. Blæselampen med brændolie klar til at opvarme glødehovedet.Søndag lykkedes det ikke at starte motoren. Motoren viste dog livstegn.Mandag lykkedes det Henrik og Jens at starte motoren. En ny brændolie tank er fremstillet på værkstedet. Den oprindelige var gennemtæret .
Pedershåb gravemaskine part 2
Delene fra de 2 adskilte Lister motorer blev valgt fra som reservedele til renovering af gravemaskinens motor.Motoren på gravmaskinen bliver ikke renoveret, men udskiftet med Lister motor nr. 60 35175 fra fjernlageret. Gravmaskinen forventes køreklar til den 26. april
Eickhoff nr. 142 part 4
Den nye brændstoftank er fremstillet og grundmalet.Vi har nye fakta om motorens historie. De nye oplysninger er fundet på Erhvervsarkivet i Århus.Vi fik mulighed for at læse og kopiere Eickhoffs salgsliste for samtlige motorer der blev fremstillet.Samlingens Eickhoff motor med nr. 142 blev fremstillet og leveret i 1887 til en møller på Ribe egnen.
Bur-Wain part 4
Bur-Wain motoren er nu på plads. Den står sammen med de store B&W. Bur-Wain motoren er nu på plads. Den står sammen med de store B&W.
Den nye indgang
Bygning og indretning af den nye indgang. Spær, stolper og brædder til beklædning er udsavet på samlingens egen bloksav. Belægningen er genbrugssten, som efter en grundig rensning, er lagt foran den nye indgang. Et par krumtappe og en kran bygget på B&W er placeret indgangen. Først måtte krumtappe og kran metalliseres for at kunne modstå […]
Pedershåb gravemaskine
Motoren på samlingens Pedershåb gravemaskine skal renoveres. Nye stempler og foringer koster en del penge. Derfor blev det besluttet at bruge delene fra Lister 4C 46Hp/84JP4R12. Der viste sig også at en anden Lister motor, en marinemotor, sandsynligvis kunne bruges til reservedele til gravemaskinen. Stempler og foringer er i langt bedre stand end på den […]
Eickhoff nr. 142 part 3
Til erstatning for de kasserede dele er der nu fremstillet nye. Der er f.eks. fremstillet 2 nye koniske tandhjul til knastaksel. Fremstilling af glideleje til krydshoved er afsluttet og krydshoved er monteret.Brændstofbeholder er gennemtæret og der fremstilles en ny.
Bur-Wain part 3
Motoren er nu klar til montering af generator.
Ramo 1
Kim Sperlit har udlånt sin Ramo 12 HP dieselmotor til samlingen. Denne motor er den sidste, der blev fremstillet hos Ramo.Ramo, Randers Maskinfabrik v/Kristian Eriksen. Motoren blev fremstillet i 3 størrelser, 8, 12-og 16 HP. Alle 3 modeller kan nu ses på samlingen.
Kom og besøg os, vi har åbent igen
Vi har åbent igen, og der testkøres motorer for tiden. Når du besøger os, vil vi gerne have dig til at parkere i nærheden af vores nye indgangsparti. Pladsen omkring privaten er forbeholdt de private gæster. Vores nye indgangsparti må gerne benyttes.
Grenaa Gas- og Elværk
Samlingen har med tak modtaget hovedtavlen fra det tidligere Grenå Gas- og Elværk. Sammen med tavlen modtog samlingen også ca. 30 gamle forskellige el målere. Tavlen består af 3 marmorplader ca. 30 mm tykke. På pladerne er der monteret knivafbryder og måleinstrumenter. Tavlen er monteret på væggen, hvor der tidligere var udstillet blæselamper. Elmålerne bliver […]
Friis
Maskinfabrikken FRIIS & SØNNER er en af Danmarks mindre motorfabrikker hvoraf der i første halvdel af nittenhundrede tallet var et anseeligt antal. Motorproduktion startede i 1933 og er formodentlig ophørt i 1938 eller 1939, i den periode er der fremstillet mindre end 50 motorer, den første motor fik nr. 100 og den nyeste kendte motor […]
Eickhoff nr. 142 part 2
Bronze og messing dele poleret. Fundament, motorstativ og cylinder samlet og malet. Krumtap, stempel og svinghjul monteret. Krumtap, stempel og svinghjul monteret.
Bur-Wain part 2
Efter grundig rengøring er stempler og plejlstænger og topstykke monteret. Motoren er sandblæst og grundmalet. Motor, generator, oliekøler og div. dele males.
Eickhoff nr. 142 part 3
Til erstatning for de kasserede dele er der nu fremstillet nye.Der er f.eks. fremstillet 2 nye koniske tandhjul til knastaksel. Fremstilling af glideleje til krydshoved er afsluttet og krydshoved er monteret.Brændstofbeholder er gennemtæret og der fremstilles en ny.
Humboldt Deutz motor 285717
Motoren blev leveret og opstillet på Tinning Savværk i 1933. 4 takts dieselmotor, med vandret liggende cylinder. Motoren blev leveret af forhandler V.H Langebæk København. Stabil drift og lave vedligeholdelses omkostninger. Motoren er nu på Motorsamlingens værksted. Stempel, indsugningsog udstødningsventil samt brændstof system er afmonteret.
Igangværende projekt Eickhoff nr. 142
Revnen på langs af cylinder er svejst. Ny foring er sletdrejet og honet. Topstykke afdrejet og prøvemonteret. Højde på anlæg til leje for krydshoved tilpasset.
Deutz MAH 916
Sammen med den hollandske Industrie motor Type4vD6A kom der fra samme coaster ” Anne Birthe” 2 stk. Deutz MAH 916. Den ene var dæksmaskine, den anden hjælpemotor. Hjælpemotoren har nu gennemgået en total renovering. Lakeret i Deutz original farve og prøvekørt. Motoren er klar til den 26 april.
Bur-Wain
Bur-Wain motorerne blev fremstillet årerne 1938 til 1948 af B&W. I alt 1.590 stk. Motorerne blev anvendt i lastbiler, busser og generatorsæt, nogle til rangerlokomotiver. Motoren på billedet har 6 cylindre, cylinder diameter 110 mm og slaglængde 135 mm. Motoren blev skilt af og tilstanden var så god, at efter grundig rengøring og honing af cylindre, blev stempler med […]
Samson
Thomas Thomsen har renoveret sin ” Samson” motor. Motoren er fremstillet af A/S E. Rasmussen i Fredericia. Det er en 4 HK 4 takts petroleums motor. Det er formodentlig den eneste der findes. I Sønderjylland findes der dog en 7 HK Samson motor. Motoren er fremstillet før 01.-06.-1935. Leveret til en gård i Vingsted. Senere omkring 1950 solgt til en […]
Eickhoff
Så har vi fundet en af sjældenhederne frem fra lageret. Den er en del af vort LAG projekt. Samtidig er den bygget på licens fra den gamle Deutz fabrik, så der en fin sammenhæng til markeringen af Deutz’s 150 års jubilæum. Den er nu i kyndige hænder på værkstedet. Et projekt der kræver det bedste […]
Hallerne er snart vinterklar
Det går fremad, og vi er begyndt på den lille B&W hal. Der mangler stadig en del oprydning og udpakning, men hvor er det blevet godt.
Der bliver stadig pakket ned
Så bliver B&W hallen pakket ned, så den også kan blive isoleret i vores LAG projekt.
Vi holder stadig lukket
Men vi kan snart holde varmen. LAG Djursland hjælper os sammen med Norddjurs kommune.
Citroën-træf
Mens vi bygger og maskinerne er pakket ned, kan vi lige mindes nogle dejlige stunder. Her er billeder fra Citroën-træf på Dansk Motor- og Maskinsamling. Kresten viste rundt og tog billederne.
Vi pakker ned
For tiden foregår der en nedpakning af maskinerne, vi skal nemlig til at isolere. Det vil betyde at samlingen kan se frem til en lun vinter. Samtidig holder vi lukket mens isoleringen pågår.
Hvad har vi gang i for tiden?
Vi bruger sådan en her. Vi har fældet en masse træer. Vi har gravet lidt ud. Vi har flyttet et par småsten. Historien fortsætter.
Så kom Industrie Type 4vd6a på plads. Projektet er afsluttet.
I efterkrigstindens Holland i 1951, blev coasteren Sandettie søsat, billedet herover formodes at være fra prøvesejladsen. På et for os ukendt tidspunkt blev hun indflaget i Marstal, og omdøbt til Anne Birthe. Billedet her er taget i maskinrummet i 2009. Da hun ikke længere var rentabel som coaster blev hun omskolet til husbåd og slog derefter sine […]
Så kom Flakfortetes Deutz på plads. Projektet er afsluttet.
Producent: KHD 200 HK. ved 750 omdr. Boring 200mm. Slaglængde 240mm. Vægt 4300 Kg. 419 eksemplarer bygget 1939 – 1942 Farve Grå RAL 7037 Denne motor er hjemhentet fra Flakfortet, hvor Værnemagten under krigen brugte den som strømforsyning. På fortet stod den i maskinrummet sammen med vore B&W DM220′ere. Deutz smøremaskine. Deutz smøremaskine samlet. […]
Asaa i Brasilien
Motorsamlingen blev kontaktet af et museum i Brasilien. De ville lige fortælle at de havde en af vore Asaa i deres udstilling. Asaa blev eksporteret i stor stil og det er dejligt at se en Asaa fra 1951 dukke op på et ædelstens museum i Brasilien. Vi har naturligvis fortalt vore venner i Brasilien at […]
Motorshow 2013 part 3
Dagen før, med store tomme pladser og masser af travlhed.
Mens vi venter på forår
Nu er det snart april og vi tænker næsten ikke på andet end det årlige Vintage Motor Træf den 27-04-13. Som sædvanlig afholdes det på Kristiansmindevej 14, 8500 Grenå. Vi venter også på noget andet, vi venter på noget varme. Vi har nemlig en motor eller to, der trænger til at blive prøvekørt. Der skal […]
Industrie
I efterkrigstindens Holland i 1951, blev coasteren Sandettie søsat, billedet herover formodes at være fra prøvesejladsen. På et for os ukendt tidspunkt blev hun indflaget i Marstal, og omdøbt til Anne Birthe. Billedet her er taget i maskinrummet i 2009. Da hun ikke længere var rentabel som coaster blev hun omskolet til husbåd og slog derefter sine […]
MWM RS-348 u-bådsmotor
Så lykkes det: Vi har fået en herlig MWM RS-348 u-bådsmotor til samlingen. Den 6-cylindrede diesel er fra 1943, og har ikke gjort tjeneste i en u-båd, men en u-bådsmotor er det nu. Motor nr. 1225, 750 omdrejninger. Originale omdrejningstæller. Motoren har fungeret som generator på et værksted i Tyskland. Den er i meget pæn stand. […]
Så blev den malet
DEUTZ Type A6M 324 årg. 1940 Det var nu før julen 2012, men nu har billederne fundet vej til hjemmesiden.
Asaa svendestykke
Så kom der liv en gammel Asaa, som det fremgår af billederne har den fået hele turen. Tillykke Jørgen
Spændende emner har fundet vej til motorsamlingen.
En coaster skulle ophugges og en husbåd fra København sank under bugsering til Grenå. Det gav nogle spændende maskiner til Dansk motor- og maskinsamling. 4 cylinder hollandsk Industrie hovedmaskine. 2 to trins kompressorer som er blevet konserveret til senere brug. En lænsepumpe 2 Deutz en cylinder vandret liggende. Den ene var dæksmaskine, den anden hjælpemaskine i maskinrum.
IH Fleetstar
IH Fleetstar, et projekt man ikke kan leve uden… Lettere udrangeret, men V8’eren er i live, dog ikke med overbevisende lyd… Det demonterede IH førehus er opbygget på asketræsramme, og den er naturligvis formuldet, hvor vand er trængt ind. Ganske særpræget med asketræsramme på en lastbil årg. 1970, men det er jo en IH…. Vores dygtige […]
Nye billeder
Der blev taget nye billeder sidste weekend, her er et par hurtige smagsprøver.
FRIIS Petroleumsmotor 7 HK. ved 950 omdr. Ca. årg. 1933
I vores kreds af aktive “kustoder” har flere ytret ønske om, at få hjemmeopgaver. Slige ønsker er ret nemme, at imødekomme, idet vort lager bugner af interessante maskiner, der trænger til opmærksomhed. Chresten har således kastet sin kærlighed på denne Friis – motor bygget i Sønderjylland på Maskinfabrikken BEFA A/S i Øster Løgum. Motoren kan virke lidt […]
DEUTZ Type A6M 324 årg. 1940
Producent: KHD 200 HK. ved 750 omdr. Boring 200mm. Slaglængde 240mm. Vægt 4300 Kg. 419 eksemplarer bygget 1939 – 1942 Farve Grå RAL 7037 Denne motor er hjemhentet fra Flakfortet, hvor Værnemagten under krigen brugte den som strømforsyning. På fortet stod den i maskinrummet sammen med vore B&W DM220′ere. Deutz smøremaskine. Deutz smøremaskine samlet. Rep […]
Blackstone OP1 Diesel 24 Hk.
En lidt kedelig Blackstone industrimotor har længe stået på vort lager. Uretfærdigt, når man først har nydt motorlyden af den Engelske Diesel. En grundig afrensning før restaureringen går igang – følg med her på siden.
Bukh Type B100 Årg. 1938 Generatorsæt
Denne sjældne Bukh er hjembyttet fra Morsø Traktormuseum – en motortype vi manglede i samlingen. Dette generatorsæt har været nødstrømsanlæg på Odense Sygehus – 220 Volt ved 1040 omdrejninger. Kalle har gennemgået de vitale dele, så Henrik er nu klar ved håndsvinget; ” nu høvler jeg håndsvinget rundt, og så giver du den fuld kompression […]
IH Fleetstar
IH Fleetstar, et projekt man ikke kan leve uden… Lettere udrangeret, men V8’eren er i live, dog ikke med overbevisende lyd… “Kværnen” demonteret – naturligvis var den amerikanske lastbil bygget så “Smart”; at hele hytten skulle fjernes… Jagten er gået ind på reservedele til V8’eren – et par amerikanske reservedelspushere er klar. Motoren er […]
DEUTZ Benzol
DEUTZ Benzol – motor årgang 1908 på 6 Hk. Serie nr. 51374 En unik Deutz motor med mere ned 100 år på svinghjulet. En velkommen udfordring frem til fejringen af Deutz’es 150 års jubilæum i 2014. Mon ikke denne motor vil istemme Nordeuropas største kor af tøffende Deutzmotorer på vort Motor Show April 2014. En sjældenhed, der […]
Drengene har været i byen.
Så har motor-nørderne været i byen. Det blev til både en Deutz, en dampmaskine og en kageknuser. Ikke dårligt på én fredag. Vi fik vistnok læs på. Dampmaskine: En ret typisk “Mejeridampmaskine”, som vi beklageligvis mangler historie på. Den opretstående dampmaskine med kondensatpumpe er noget mangelfuld – dog spændende. Den hvide kageknuser/ kagebrækker har haft […]
Kystkultur Lørdag
Den koncentrerede rebslager i forgrunden må lide den tort, at det store opløb omkring vore maskiner kun venter på en ting; nemlig at startproceduren indledes. Henrik og Jens klarer naturligvis opgaven til UG – er der nu blæs på lampen Jens? Grenå’en nyder en startpatron, og musikken spiller. Tilskuerne nyder detaljerne. Dampbarkassen runder Fiskerihavnen.
Dansk Motorsamling deltager i Kystkulturstævnet i Ebeltoft
Havnen omkring Fregatten Jylland er i disse dage fyldt med skønne skuder fra den gang sømænd var gjort af stål og skibe af træ – et fantastisk skue, hvor vi med stor fornøjelse demonstrerer tre tidstypiske glødehovedmotorer. Naturligvis er hovedparten af flåden udstyret med sejl, som primær kilde til fremdrift. Langt de fleste af disse […]
DEUTZ Type A6M 324 årg. 1940
DEUTZ Type A6M 324 årg. 1940 Producent: KHD 200 HK. ved 750 omdr. Boring 200mm. Slaglængde 240mm. Vægt 4300 Kg. 419 eksemplarer bygget 1939 – 1942 Farve Grå RAL 7037 Denne motor er hjemhentet fra Flakfortet, hvor Værnemagten under krigen brugte den som strømforsyning. På fortet stod den i maskinrummet sammen med vore B&W DM220’ere. […]
Spændende donation til Dansk Motorsamling
Holstebro – Motor type 1913 / BB: Midt i Maj drog Jens, Henrik og “Gassumbonden” til Agersø i Storebælt, idet Jørgen Bent Møller fra Nykøbing Falster havde henvendt sig, med en interessant opgave. Jørgen er indehaver af en gård på Agersø, hvor der i mange år har henslumret en delikat Holstebro motor. Motoren er flyttet […]
Pedershåb gravemaskine
Den gamle Pedershåb gravemaskine vakte så stor glæde blandt publikum på sidste års Motor Show, at Finn har givet sig i kast med en “mindre” klargøring. Gravemaskinen vil også i år kunne opleves med skovlen i jorden.
RAMO DIESEL. 16 Hk. årg.?
Den store Ramo Diesel er blevet hjembyttet til Nordjysk Motorsamling. Vi har i forvejen en mindre Ramo, men mangler altså denne model, så det komplette motorprogram fra Randers Motorfabrik kan dokumenteres i Samlingen. Denne Ramo er fundet hos Per i Hedensted.
Ny hal… før nedtagning
Enhver, der har besøgt Motorsamlingen med de nuværende 2100 m2 indendørs udstillingsareal, kan se vi har pladsproblemer. Vort magasin er fyldt til bristepunktet og velvillige naboer har også måttet holde for. Heldigvis er vi i den lykkelige situation, at der til stadighed kommer nyt materiale, noget hjemkøbt, men også mange skønne donationer. Helt i tråd […]
Hundested motor fjernes fra skrog
Gennem Bjarne Lind havde vi fået godt tilbud om at erhverve en Hundested Type B årg. 1964 på 40 HK. Motoren er forsynet med støbejernsstempel – Boring 250 mm & slaglængde 280mm. Denne Hundested har som det fremgår af billedet haft sit arbejdsliv i en Kutter ved navn Elisabeth af Bolsrev. På beddingen i Randers […]
Bukh traktorsamling
I vinterens løb har vi fået spændende og sjældne Bukh-traktorer til Kristiansminde. En komplet modelrække af BUKH samlet af Ivan Kildal, har nu fået husly på Motorsamlingen. Som en smagsprøve, er her et par billeder af rariteterne; nemlig en meget fin urestaureret Bukh – Mobil + en restaureret DZ 45. Planen på længere sigt er; […]
Gravemaskine med Asaa
Gravemaskine fremstillet på Martinsens Maskinfarbrik i Sønderborg med Aså Diesel som trækkraft. En skøn gravemaskine med en særpræget opbygning er nu kommet til Kristiansminde. I vores støtteforening kribler det forhåbentlig i fingrene på folk med hang til entreprenørmateriel. Der foreligger en del arbejde.., men sjov er den nu.
Et stk. fabriksny HSA Diesel
HSA Diesel formidlet af Per Rømer gennem “Bagh & Co, Hundested”. Den “fabriksnye” HSA blev hjemkøbt af Bagh & Cok til videresalg, men køberen der havde bestilt den fine dieselmotor gik konkurs. HSA’en har stået godt og tørt siden, men er nu doneret til Dansk Motorsamling. Vi glæder os til at fremvise den fine Danske […]
Holeby Diesel 8 Hk årg. 1933
Sidste produktionsår inden B&W overtog Holeby. Motoren har virket som jævnstrømsgenerator på Fanøfærgen fra ny. Venligst udlånt af Kaj Woelke, Kegnæs på Als. Holeby solgte en del af disse anlæg til Russiske flodbåde på Volga, hvor de blev anvendt som strømforsyning til køleanlæg.
Diesella vandkølet totaktsmotor
Type 50M Serienr. 1763 Med originalt identifikationsskilt uden årgang. Helge Laursen, Rønde har været så venlig, at udlåne denne herlige lille Diesella til motorsamlingen. Diesella Kolding er nok kendt af de fleste, som producent af luftkølede totaktsmotorer anvendt på knallerter, men sideløbende med de luftkølede, blev der også fremstillet vandkølede motorer. Helge har købt motoren […]
BLA årg. 1939 1,5 HK ved 850 omdr/min
Motornummer 3529. Hr. finmekaniker Hans Jørgen Jensen fra Hyllested Skovgårde har doneret den herlige BLA benzinmotor til Motorsamlingen. Motoren har haft sit virke på “Havmøllen” ved Jernhatten på Djursland, hvor den 29/11 1939 blev hjemkøbt for den fyrstelige sum af 425 Kr. Den lille motor blev sat til at trække malkemaskinen og til tider roeskæreren. Hans […]
Otto & Langen’s atmosfæriske motor
Stor var overraskelsen, da Dansk Motorsamling var på samarbejdsbesøg på Teknisk Museum i Helsingør, og på lageret fandt to af disse forbrændingsmotorens stamfædre med motornumrene 115 og 2697. Vi indgik naturligvis en samarbejdsaftale med Hr. Direktør Jens Bregnegaard og Teknisk Museum om; at begge disse unikke maskiner skulle restaureres og udstilles i levende live hos os på […]
Fiskerimuseet i Grenå
Det frugtbare samarbejde med Fiskerimuseet i Grenå har nu medført; at den fine maskinsamling fra Fiskerimuseet, har fået nyt logi hos Dansk Motorsamling.Meningen med samarbejdet er i al sin enkelthed; at begge parter ønsker bevaring og konservering af den Danske Industrielle Kulturarv, med henblik på, at publikum skal få den optimale oplevelse ved gensynet med […]
Paxmann-Ruston
Fra Hærens brændstofberedskab ved Ebeltoft er hjemkøbt denne tolvcylindrede Paxmann-Ruston Type 12RP H 2 årg. ca. 1956, der yder 500 HP ved 1250 omdr. Originalbemaling. Motoren har trukket brændstofpumperne, når der var behov, men de sidste mange år har Paxmann’en henstået virkningsløs. Den manglende brug har medført ødelæggende angreb af “dieselpest”, så alle brændstofdysser var […]
KIM motor
KIM MOTOR: Type K8 B Nr. 456 Årg. 1947. Tocylindret totakts jollemotor bygget på “Jernholms Motorfabrik” Kbh. Den herlige jollemotor er doneret til “Den selvejende institution” af Preben Nielsen fra Randers, der lige nåede at redde klenodiet fra jerncontaineren. Ja; hvad man da kan finde på at smide ud, nu om dage. Den lille totakter […]
En lokal bonderøv
En lokal bonderøv, der pusler en del med træbearbejdning, havde længe haft et ønske om, at eje en specialmaskine. Maskinen havde han set i Norge, og lige netop denne model, skulle kunne forenkle en kommende byggeproces.Selve trækonstruktionen forekom ikke at være et problem, men der indgik en hel del vitale elementer af jern, og naturligvis […]
Deutz MAH Diesel årg. 1926.
Motornummer: 139925 Vi har længe ønsket, at kunne fremvise denne skønne model Deutz. Nu er det endelig lykkedes, idet Karl Erik Jensen har valgt at udstille denne fine stationærmotor med transportvogn på Motorsamlingen. Det kribler i fingrene på “Dieseldoktoren”, for at få Deutz’en shinet, så den kan opleves i omdrejninger. Motoren er dejlig komplet, men […]
Opretstående Deutz
Årg. 1928, Type VM 145. Ca. 100 HK. På Motorsamlingen har vi længe haft et ønske om, at kunne præsentere en opretstående Deutz Diesel – det er lykkedes nu, med erhvervelsen af en DEUTZ VM 145 årgang 1928. VM 145’eren ser ganske komplet ud, og i den korte tid vi har haft lejlighed til at […]
Ny donation
Svendborg Motorværksted har doneret Dansk Motorsamling en skøn glødehovedmotor. Det drejer sig om en Fåborg Glødehovedmotor årg. 1950, 5-6 HK. ved 600 Omdr. Motornummer 463. Alt i alt ser maskinen fin ud, naturligvis med passende patina efter et hårdt liv i en åben jolle. Fåborg’en er komplet og der er rimelig kompression, så mon ikke […]
Ny Donation
En spændende donation fra boet efter Tage & Børge Ingildsen fra Havmøllen nær Jernhatten på Djursland. Denne donation omfatter en række petroleumsmotorer og dieselmotorer med tilhørende reservedele og noget værktøj, samt flere ældre oliebeholdere. En herlig lille Dansk ABC diesel er også en del af samlingen, og den er vi naturligvis meget glade for, idet […]
DAN marinemotor
Årg. 1934 på 8 HK. motornummer: 4560. Den Københavnske motorfabrik Dan byggede i stor stil “Glødehovedmotorer” til den Danske fiskeriflåde. Denne motor er forsynet med blæselampe for start, og de 8 HK. afvikles ved ca. 400 omdr. Per Rømer -tidligere Mestersvend på Hundested Motorfabrik, har restaureret den herlige DAN, og har været så venlig, at […]
Laval Semidiesel
Årg. 1930, Motornummer: 20117, Type 100S. Ca. 10 HK ved 1000 omdr. Den velproportionerede bådmotor er doneret til “Den selvejende institution” af Johan August, Højbjerg. Johan er tidligere skibsfører hos “Peder Madsen Rederi” Århus, hvor han på en af sine ture til Sverige faldt over den lille bådmotor. Der var vist en plan om, at […]
Ludvigsberg AB Brandsprøjte årg. 1914
Designet af ingeniørfirmaet Fritz Engel AB Stokholm. Sprøjten trækkes af en firecylindret Penta Type M4 årg. 1914. Motornr. 380 Benzinmotoren er sideventilet og leverer 10 HK. ved ca. 800 omdr. Gnisten leveres af en højspændt Bosh Magnet.
Aster brandsprøjte årg. 1956
Brandsprøjten er hjemkøbt af “Den selvejende institution” fra Hærens Brændstofberedskabslager. Sprøjten drives af en sekscylindret Bedford benzinmotor, som fandt anvendelse i både biler og lastbiler, men altså også denne skønne Aster brandsprøjte af Engelsk oprindelse. Sprøjten er solgt oprindeligt af Meisner A/S Kbh. Brandsprøjten vil hurtigst muligt blive serviceret, så den kan opleves i drift. […]
Motorer fra Djurslands Museum i Grenå
Vi er så heldige, at vi for nylig indgik en samarbejdsaftale med Djurslands Museeum i Grenå. Museet har i sin egenskab af Fiskerimuseum en række fine marinemotorer udstillet, disse motorer har stået godt og tørt, og ser tilforladelige ud på afstand. Imidlertid har manglende omsorg nedbrudt en del af støbejernskonstruktionen, og indvendige tørsprængninger, hvor rusten […]