En uges ferie i Gdansk
Inden afrejsen havde vores familie sendt et billede af en stor dieselmotor, som er udstillet på havnen i Gdansk. Interessen for dieselmotorer er ikke min families største interesse. Yderlige oplysninger om motoren kunne jeg ikke få. Første aften i Gdansk tog vi et billede af motoren. Den var indhegnet med Adgang Forbudt. Indhegningen er en del af Gdansk Marine Museum.
Næste dag skulle motoren undersøges nærmere. Det viser sig, at det er styrbord hovedmotor fra B&W bygning nr. 288. Det er M/S Annam bygget til ØK 1913. Et søsterskib til M/S Selandia. Iflg. skiltet oplagt i 1961 og senere skrottet. Skibet blev skrottet i Belgien. Den ene hovedmotor og formodentlig den ene hjælpemotor har siden været en del af Museet i Gdansk.
Det er en 4 takts, 8 cylinder B&W type 8175-X – 1540HK. Motor nr.418. Cylinderdiameter 590 mm og slaglængde på 800 mm. Enkeltvirkende, omstyrbar krydshovedmotor.
Det ses jo tydeligt på billedet, at en del af vippetøjet mangler. Samtlige stødstænger mangler. Knastakslen ses på billedet og parallel med knastakslen ses manøvreakslen, som bruges når motorens omløbsretning skulle ændres. De manglende dele findes måske på museet.
På billedet her ses en mindre 4 takts motor. Det er formodentlig en af hjælpemotorerne fra samme skib. På en tegning af motorrummet på søsterskibet vises en hjælpemotor, som ligner den på billedet. Der var jo adgang forbudt, så det blev ikke bekræftet. Men der er bestemt ikke tvivl om, at der også er en Grenå Motor i samme område.