Motorfabrikken Bukh A/S

BUKH´s historie over næsten 100 år fortalt i korte træk.

Når man ser på Bukhs historie gennem næsten 100 år kan man ikke undgå at blive impo-neret af, at det så længe, og stadigvæk, er muligt at producere en dansk motor, som kan klare sig på markedet verden over.
Det ville heller ikke have været muligt, hvis det ikke havde været motorer af meget høj kvalitet.

I dag producerer Bukh motorer fra 10-48HK. Motorerne bruges primært i både fra 15-40 fod. Motorerne bruges også til generatorer, pumper og lignende.

Bukhs motorer er godkendt af alle klassificeringsselskaber som redningsbådsmotorer.

1904 :

Jens Bukh og Johannes Gry starter en virksomhed i Hørve.

Her fremstillede man vindmøller og forbrændingsmotorer. Brændstoffet var benzin og pe-troleum. På denne tid var der et meget stort behov for motorer både i landbruget og i al-le former for industri.

1910 :

I 1910 var man allerede klar til at sende den første kompressorløse dieselmoter på markedet. Produktionen voksede støt.

1915 :

Man flyttede fabrikken til Kalundborg og tog navnet: A/S Kalundborg Motorfabrik. Omkring dette tidspunkt begyndte man at fremstille marinemotorer og losse- og lastespil med på-bygget motor.

1916-1927 :

BUKH fremstiller A- og B-motorer. Nye typer som 2-B320 , 2-3B260, B245, 2B245, A130 A155, A175, A Junior.

1928 :

Bukh fremstiller den første dieselmotor med direkte indsprøjtning

1929 :

Det begynder at gå rigtigt stærkt. A.P. Møller køber fabrikken.

Typer som B90, B100, B115, B135, B155, B160, B185, B220, B225 kommer. Disse motorer bliver anvendt overalt.

1932-33 :

Typerne B230 og B240 kom i 1-6 cylindrede udgaver.

1935-36 :

1-6 cylindrede C240 motorer kommer på markedet.

1940-45 :

BUKH fremstiller gasgeneratorer til alle typer motorer. Disse blev solgt i store antal.

(Det hører vel også med til historien, at firmaet producerede motorer og sikkerhedsven-tiler til de tyske ubåde i dette tidsrum – men Bukh var sandelig ikke det eneste A.P. Møller kontrollerede firma der ved “hemmelige kendelser” blev dømt for “økonomisk værnemageri” efter befrielsen ! – Det var der, i sandhedens interesse, også mange andre firmaer der gjorde).

1947-55 :

Den gamle fabrik nedbrænder. BUKH flytter til en ny fabrik.

Man begynder at eksperimentere med at lave traktorer.

1956 :

BUKH sender traktorerne DZ30 og DZ45 på markedet. Dette foregår sideløbende med pro-duktion af marinemotorerne EV100 og 2-3EV100.

1959-61 :

Traktorerne D30, D45 og 452 (100mm boring) sendes på markedet. Moderniserede typer af EV100 marinemotorer sendes også på markedet.

1962-66 :

Traktorerne 302, 403, 554 og 452(105mm boring) sendes på markedet. Marinemotorerne G105, 2G105, 3G105, 4K105 og 6K105 sendes på markedet.

1967 :

Traktorerne Juno, Jupiter og Herkules bliver sendt på markedet.

1968 :

Traktorproduktionen stopper.

1971-72 :

Motorerne DV10 og DV20 bliver sendt på markedet.

1974 :

Motorerne DV36 og DV48 bliver sendt på markedet.

1977 :

Motorerne DV8 (senere DV10L) og DV18 bliver sendt på markedet.

1985 :

Produktionen er nær ved at stoppe, men fortsætter dog.

1994 :

Produktionen overtages af Aabenraa Motorfabrik A/S. Her bliver BUKH- motorer og reser-vedele stadig produceret. Der bliver lavet 1-2000 motorer om året.

2000 :

Motor type DV32 bliver sendt på markedet.

Dette var i korte træk BUKH´s historie. Der er selvfølgelig blevet lavet mange ting, som ikke er blevet beskrevet her. 100 år i branchen går ikke sporløst hen.

Se gamle broshurer.

Tak til Erik Jørgensen  – LSM Diesel.