Motorfabrikken Bukh A/S
BUKH´s historie over næsten 100 år fortalt i korte træk.
Når man ser på Bukhs historie gennem næsten 100 år kan man ikke undgå at blive impo-neret af, at det så længe, og stadigvæk, er muligt at producere en dansk motor, som kan klare sig på markedet verden over.
Det ville heller ikke have været muligt, hvis det ikke havde været motorer af meget høj kvalitet.
I dag producerer Bukh motorer fra 10-48HK. Motorerne bruges primært i både fra 15-40 fod. Motorerne bruges også til generatorer, pumper og lignende.
Bukhs motorer er godkendt af alle klassificeringsselskaber som redningsbådsmotorer.
1904 :
Jens Bukh og Johannes Gry starter en virksomhed i Hørve.
Her fremstillede man vindmøller og forbrændingsmotorer. Brændstoffet var benzin og pe-troleum. På denne tid var der et meget stort behov for motorer både i landbruget og i al-le former for industri.
1910 :
I 1910 var man allerede klar til at sende den første kompressorløse dieselmoter på markedet. Produktionen voksede støt.
1915 :
Man flyttede fabrikken til Kalundborg og tog navnet: A/S Kalundborg Motorfabrik. Omkring dette tidspunkt begyndte man at fremstille marinemotorer og losse- og lastespil med på-bygget motor.
1916-1927 :
BUKH fremstiller A- og B-motorer. Nye typer som 2-B320 , 2-3B260, B245, 2B245, A130 A155, A175, A Junior.
1928 :
Bukh fremstiller den første dieselmotor med direkte indsprøjtning
1929 :
Det begynder at gå rigtigt stærkt. A.P. Møller køber fabrikken.
Typer som B90, B100, B115, B135, B155, B160, B185, B220, B225 kommer. Disse motorer bliver anvendt overalt.
1932-33 :
Typerne B230 og B240 kom i 1-6 cylindrede udgaver.
1935-36 :
1-6 cylindrede C240 motorer kommer på markedet.
1940-45 :
BUKH fremstiller gasgeneratorer til alle typer motorer. Disse blev solgt i store antal.
(Det hører vel også med til historien, at firmaet producerede motorer og sikkerhedsven-tiler til de tyske ubåde i dette tidsrum – men Bukh var sandelig ikke det eneste A.P. Møller kontrollerede firma der ved “hemmelige kendelser” blev dømt for “økonomisk værnemageri” efter befrielsen ! – Det var der, i sandhedens interesse, også mange andre firmaer der gjorde).
1947-55 :
Den gamle fabrik nedbrænder. BUKH flytter til en ny fabrik.
Man begynder at eksperimentere med at lave traktorer.
1956 :
BUKH sender traktorerne DZ30 og DZ45 på markedet. Dette foregår sideløbende med pro-duktion af marinemotorerne EV100 og 2-3EV100.
1959-61 :
Traktorerne D30, D45 og 452 (100mm boring) sendes på markedet. Moderniserede typer af EV100 marinemotorer sendes også på markedet.
1962-66 :
Traktorerne 302, 403, 554 og 452(105mm boring) sendes på markedet. Marinemotorerne G105, 2G105, 3G105, 4K105 og 6K105 sendes på markedet.
1967 :
Traktorerne Juno, Jupiter og Herkules bliver sendt på markedet.
1968 :
Traktorproduktionen stopper.
1971-72 :
Motorerne DV10 og DV20 bliver sendt på markedet.
1974 :
Motorerne DV36 og DV48 bliver sendt på markedet.
1977 :
Motorerne DV8 (senere DV10L) og DV18 bliver sendt på markedet.
1985 :
Produktionen er nær ved at stoppe, men fortsætter dog.
1994 :
Produktionen overtages af Aabenraa Motorfabrik A/S. Her bliver BUKH- motorer og reser-vedele stadig produceret. Der bliver lavet 1-2000 motorer om året.
2000 :
Motor type DV32 bliver sendt på markedet.
Dette var i korte træk BUKH´s historie. Der er selvfølgelig blevet lavet mange ting, som ikke er blevet beskrevet her. 100 år i branchen går ikke sporløst hen.
Tak til Erik Jørgensen – LSM Diesel.
Mona Hoelgaard
29/10/2024 @ 04:44
Vi har et problem som vi håber i kan hjælpe os med vi har en båd med en 36 hestes buch ferskvandkølet i jeres båd vi har fundet olie tyl i køleren hvad og hvordan løser vi det på forhånd tak
Helle Hørdum Poulsen
23/09/2022 @ 18:16
Hej. Jeg har en bukh dv20 bådmotor, som jeg gerne vil finde årgangen på, men ved ikke hvor jeg skal se det. der står et nr 10651V på den ene side samt nr 3000
Ale Oosting
19/06/2022 @ 22:18
Hallo IK ben op zoek naar een start motor voor een BUKH G105 1952
Søren Chr.Pedersen
21/01/2022 @ 10:22
Hej
Vi er så heldig at, vi har fået fingerne i en Bukh D30- vi har fundet nogle nummer- men det som vi er ude efter nu er— hvor sidder mortor.nr. den- vi vil gerne finde ud af hva årgang den har og så vil vi gerne vide om der evt. høre hus til- bruger den til at hive både op med- små både.
palle Jacobsen
07/02/2020 @ 17:38
jeg har en Buhk dv 20 med motornr. 99430 .. hvor gammel er den ?
Michael Jørgensen
22/03/2019 @ 12:45
Ohøj godtfolk.
Jeg er den lykkelige ejer af en Buhk dv 10 ,med dynastarter.
Den har svært ved at kende forskel på ind og udstødning. Den bruger indsugning som udstødning og udstødning som indsug. Hvad er der dog galt med den??
Mvh. Michael, Sjælland.
Jon Jørgensen
31/07/2017 @ 15:31
Hej.
Jeg har en LM22 fra 1977, med hvad jeg fik at vide er en dv7.5sme motor, men kan ikke finde nogen oplysninger nogen steder. er det en forkert motor betegnelse?
Mvh Jon
martina jenicke
07/09/2015 @ 19:19
hej, jeg har en defekt dv 8sme og har hårdt brug for en topstykke.
Jeg bor i Nordtyskland. du kan hjælpe mig ?
sorry for my bad danish 🙁
Med venlig hilsen, martina
Lis Møller
21/09/2014 @ 22:09
Hej Motorfabrikken Bukh
Har et stort problem. Har en Bukh 20dv årgang 1980, som har brug for et nyt
anslutningningrør. Det er 45 mm i omkreds men studsen er 6 mm.
Hvem kan hjælpe mig med et nyt.
Det haster meget, da jeg ikke kan komme ud og sejle og det piner mig.
Mads Christensen
19/09/2014 @ 06:57
Hej med jer her inde.
Jeg har en EV 100 hvor min gearkasse har sat sig er der Mogens nogen som har en brugt liggende.
kun John
18/07/2014 @ 14:52
Hej …, har en Bukh type 403 der har stået stille i minimum et par år, fik liv i den for et par dage siden, hvor jeg ikke kunne få koblingen til at virke. Har du nogle gode idéer, eller kendskab til nogen der har det, (evt i nærheden af Vordingborg)
Kh kunJohn
Preben M. Madsen.
20/06/2014 @ 19:28
Hej jeg har en Fåborg 23fod med en dv20 motor som har dynastart jeg vil meget gerne have selvstater og generator da der mangler strøm hver gang håber der er en der har et godt råd. Mvh.P.M.
Jannis Clasen
31/05/2014 @ 13:41
Jeg har en Bukh DV10 motor, der trænger til en kærlig hånd. Kender i nogen der enten renovere dem eller sælger nyrenoveret motorer med den gamle i bytte?
Håber i kan hjælpe mig…
Jannis Clausen
frede
30/05/2014 @ 21:13
Skal skifte starteren på Bukh dv 24 me, hvor kan jeg anskaffe sådan en?
Webmaster
06/10/2013 @ 17:59
Hej
Prøv med Niels Stumann.
23 23 19 57
René Fog
06/10/2013 @ 16:20
Jeg har en gammel Bukh diesel 10 hk, som har sat sig. Hvem kan man henvende sig til i Kbh. som kan se på den? Ligger i Christianshavn. Den har ikke været startet op i et.år.
John Hansen
30/05/2013 @ 10:54
Jeg mangler en kilerem til min 10 hk saltvandskølede BUKH bådmotor.
I betjeningsbeskrivelsen for BUKH diesel for DV 10 ME står der at
bestillingsnummeret er 021D4211
Håber at høre fra Dem hurtigst muligt, da jeg gerne vil ud at sejle.
På forhånd tak.
Mvh. John Hansen