I anledningen af den store flotte udvidelse af Grenå Havn blev Motorsamlingen inviteret til at deltage i udvidelsesfest på Grenaa havn, naturligvis i samarbejde med Grenå Motorfabrik.
Vi fandt hurtigt ud af, at det måtte være passende at vise Fiskerimuseets 4-takts Grenå-motor – i levende live altså… Nu havde den henslumret i Tornerosesøvn i 40 år, så anledningen kunne ikke være bedre.
Et gennemgribende servicecheck på værkstedet afslørede flere kalamiteter, men sagkundskaben mente nu nok der var håb.
Brændstofsystemet og køleanlægget fik en kraftig rengøring, og det viste sig heldigvis, at der var masser af kompression. Med forskellige finjusteringer mente man nu nok den gamle firetakter var klar…..det var den!
Startproceduren var dog omgærdet med en hel del snak, idet håndsvinget har ry for, at være særdeles ondskabsfuldt, om motoren vælger at starte baglæns…
Sidste gang Motorfabrikken havde startet “svinet” krævede det en brækket arm, så galt gik det dog ikke denne gang.
Som det fremgår af billederne er tilfredsheden med gangkulturen i orden – fin motor!
På selve dagen blev Motorfabrikkens egen totakter også “kørt” frem.
Hele dagen strømmede besøgende og interesserede til, og vi fik mange gode historier til anekdotesamlingen.. De tre motorer gik naturligvis upåklageligt hele dagen, og mange benyttede sig af chancen til at besøge maskinrummet på Nauta. Fotografen kom aldrig i maskinrummet, men det råder vi meget snart bod på.
Det blev også besluttet; at Bjarnes slæbebåd skulle med på udstillingen ved havnen. MS Nauta er hjemkøbt til Skive Havn i 1939 som slæbebåd og isbryder, og bedst af alt er Nauta udstyret med den originale 2 cyl. T24 Grenå Motor årg. 1939 – absolut herligt skib og maskineri.
Nauta er hjemmehørende i Bønnerup idag, så vi havde en skøn sejlads ud til Motorfabrikken – den gamle Grenå dunkede støt derudaf, og det var som om den gik bedre og bedre jo tættere vi kom på Grenå Havn.
Vi fik mange anerkendende nik under indsejlingen og ved kajen – motorlyden var kendt i det pastorat….
Skulle nogen ligge inde med oplysninger om Nautas historie hører vi gerne derom.
05/07/2020 @ 22:16
Ca. 1951 afløste Nauta Hvalpsundfærgen, der var i dok een gang årligt. Jeg har været ca 5 år og tiggede mig til adskillige ture. Skipperen hed Madsen, en flink mand, der lod mig stå på en omvendt spand, så jeg kunne se ud af forruden. Fik vist også lov at holde rattet/“styre”. Farven på skroget var mørkere end kutterblå og jeg synes noget pænere end den nuværende grønne (undskyld);))
Tror bagruderne i styrehuset er de oprindelige – ellers ser huset noget ændret ud. Jeg husker styrehuset som blankskrabt/lakeret. Skanseklædningen var også, som jeg ser på de ældre billeder.