Hundested nr. 2339
Motoren havde ligget i saltvand i nogle uger. Derfor var det nødvendigt at få motoren på vaskepladsen. Den blev damprenset både udvendigt og indvendigt. Da motoren er monteret med aluminiums stempler, begynder tæringen af stemplerne, så snart de kommer i forbindelse med saltvand. Tæringen på selve motoren sætter for alvor ind, når der kommer ilt til. Derfor er det vigtigt at rengøring og konservering udføres umiddelbart efter bjergningen.
Per Rømer var på besøg. Derfor var det ganske naturligt, at motoren efter rengøring skulle startes op. Det viste sig desværre, at smøreværket ikke fungerede tilfredsstillende. Heldigvis var der blandt vores reservedele et smøreværk til en 2 cylindret Hundested. Smøreværket blev udskiftet og der blev rigget til med kølevand, startluft og diesel. Motoren er forsynet med el forvarmning. Efter nogle forsøg startede motoren.
Nyd selv synet og lyden af denne imponerende motor på 200 Hp. Fremstillet i 1971 og nu bevaret for eftertiden.
Helge
28/10/2019 @ 08:00
Det var den sidste motor jeg lavede krumtaplejer på efter at blive udlært på Grenå Motor 🙂 i 1974. Sjov at høre lyder igen