Klapsejler part 3

1-2-DSC_0024
3-DSC_0025

Henrik har opmålt det eksisterende tårn og lavet en tegning, så vi kan fremstille et nyt tårn. Her vises et par mindre områder af tegningen. Tegningen er ca. 2 m. lang og  1 m. bred.
Tårnet bliver 18m højt og hvert ben består af 3 længder vinkeljern a’ 6m, som boltes sammen med M16 mm bolte og laskeplader.

1-DSC_0022
2-DSC_0030

Først skal der opmærkes og bores nogle huller. Vinkeljernet placeres på de 2 bukke med påsvejste konsoller, der holder vinkeljernet på plads. Den ene længde opmærkes og hullerne kan nu vinkles over på den anden længde og hullerne bores.
Tårnet består af 3 sektioner. Hver sektion består af 4 vinkeljern. Hullernes placering i de tre sektioner er forskellige. Derfor må der opmærkes 3 forskellige skabeloner.

02-DSC_0020
03-DSC_0021

Vinkeljern og fladjern til tårnet er grundmalet og hullerne er boret. En side af tårnet ses her samlet på værkstedet.

04-DSC_0022
08-DSC_0026

Tårnet er 18 m. langt. Nederste sektion er ude i regnen. Pladsen i værkstedet er fuldt udnyttet.

12-DSC_0030
13-DSC_0031

Vi beslutter at demontere delene til nederste sektion. Det lykkedes at få øverste- og midterste sektion ind i værkstedet, så porten kunne lukkes og vi kunne arbejde i tørvejr.

16-DSC_0034
17-DSC_0035

Boltene spændes på øverste sektion. Sektionen hviler på 2 lodrette vinkeljern, der sammen med de 2 vandrette vinkeljern udgør  understøtninger til en såkaldt rundgang. Det er en platform, der er monteret lige over samlingen mellem øverste- og midterste sektion. Når vindmotoren skulle smøres, kunne man kravle op indvendig i tårnet. Fra rundgangen og helt op i toppen, var der monteret en udvendig lejder.  I den øverste sektion, var der ikke plads indvendig på grund af drivakslen.

22-DSC_0049
23-DSC_0050

De 2 øverste sektioner er nu samlet og boltene er spændt. Vi er selv tilfredse med indsatsen på denne lørdag. Det er fyraften. Det omhyggelige og præcise arbejde med opmærkning og boring af hullerne gav bonus. Samling af kryds og afstivning af de 2 sektioner forløb uden problemer. Hullerne passede.
Inden vi kan samle den nederste sektion, skal tårnet flyttes ud. Der er ikke plads indenfor. Vi håber selvfølgelig på tørvejr.