Paxmann-Ruston
Fra Hærens brændstofberedskab ved Ebeltoft er hjemkøbt denne tolvcylindrede Paxmann-Ruston Type 12RP H 2 årg. ca. 1956, der yder 500 HP ved 1250 omdr. Originalbemaling.
Motoren har trukket brændstofpumperne, når der var behov, men de sidste mange år har Paxmann’en henstået virkningsløs. Den manglende brug har medført ødelæggende angreb af “dieselpest”, så alle brændstofdysser var totalt tillukkede – hele brændstofanlægget på motoren er blevet adskilt og renset af Kalle. Jens har vanen tro tilvirket rør til vandkølning mv. – også de heftige udstødningsrør.
Dieselmotoren har kun kørt 379 timer, så der skulle gerne være masser af “grunt” i den tolvcylindrede endnu, men endnu engang har vi fået bevis for; at maskineri, der henstår uden jævnlig opstart og opvarmning – ja det forfalder altså.
Opstarten forløb perfekt – er du så færdig for et brøl… Denne Paxmann må være enhver traktortrækkers drøm..
Nu endte den så på et levende museum, hvor publikum kan nyde maskineriet i mange år frem, uden at den herlige Englænder lider overlast.
Søren Lund
25/10/2018 @ 14:16
Herlig motor. Min første motortype at skulle oasse da jeg mønstrede ud som 3.mester i januar 1980!