Projekt B & W Nr.238 – 2. del
Bundrammen er grundmalet. Motorstativets bund er malet. Vi formoder, at den røde farve er den oprindelige farve. Der findes ingen dokumentation, så vidt vi ved, der angiver farven ved salg og levering af B&W motorerne. I hvert fald ikke før og omkring 1. Verdenskrig.
Indvendig er bunden malet hvid. Motoren har et åbent krumtaphus. Med den hvide farve skulle det være nemmere at se krumtap og plejlstænger i bevægelse under drift. Dæksler for hovedlejer og støtteleje er malet.
Dæksler til knastakslen er klar til maling. Nogle spindler og andre mindre dele er pudset på stålbørsten og rustbeskyttet. Men der er mange møtrikker og skiver, der skal have samme omgang.
Konsoller til knastaksel, vippetøj til 2 cylindre og indsugningsfiltre. Delene er sorteret og klar til rengøring. Al gammel maling og rust skal fjernes. Lejer skal kontrolleres og evt. udskiftes. Malingen skal være gennemhærdet, inden vi begynder at samle delene.
Hver af de 2 cylindre smøres af en dobbelt Mollerup smørepresse. Motoren er forsynet med en trykluftkompressor dels til fyldning af startluftbeholdere dels til indblæsning af brændstof. Det er en 2 trins kompressor, da der kræves ca. 60 bar til indblæsning af brændstof. Kompressorens stempel har to forskellige diametre. Al rust på stemplet skal fjernes og stempel og stempelringe kontrolmåles. Stempelringe og cylinder skal være i sådan en stand, at kompressoren kan præstere ca. 60 bar.