Bukh B 185


Projektet er finansieret gennem LAG-midler.


Bukh B 185 blev sendt på markedet i 1929. Denne motor er fra 1932.


Motorhuset i Halvrimmen.


BUKH B 185 i sit oprindelige motorhus på Halvrimmen savværk. Motoren sidder fast og er frostsprængt, men dejlig komplet.


Den gamle Bukh B 185 har trukket Halvrimmen savværk, hvor den blev installeret ca. 1950.

Motoren var hovedrenoveret på motorfabrikken BUKH i Kalundborg, inden starten som drivkraft på savværket. Motorsamlingen er doneret denne herlige Bukh af tømrermesteren selv, og vi afhentede motoren i 06.Nu er B 185’eren adskilt til atomer for afrensning og sandblæsning – Jens har læsset traileren til turen.


Nu er B 185’eren adskilt til atomer for afrensning og sandblæsning – Jens har læsset traileren til turen.


Da vi først fik åbnet op for cylinderen viste det sig, at vand i cylinderen havde forårsaget så store skader, at en ny foring var påkrævet.

Råemnet er nu tildrejet og monteret. En mindre frostsprængning i cylinderen er blevet lukket med en smuk og tæt svejsning. Topstykket står til nye sæder og ventilstyr.Så er renoveringen af cylinder og topstykke tilendebragt og delene klar til endelig montage.


Da vi først fik åbnet op for cylinderen viste det sig, at vand i cylinderen havde forårsaget så store skader, at en ny foring var påkrævet. Råemnet er nu tildrejet og monteret. En mindre frostsprængning i cylinderen er blevet lukket med en smuk og tæt svejsning.


Topstykket står til nye sæder og ventilstyr.


Cylinderen.


Så er renoveringen af cylinder og topstykke tilendebragt og delene klar til endelig montage.


Hovedlejer og plejlstangsleje var godt og grundigt slidt, så vi måtte fyre op under “Hvidmetalskogeriet”. Hvidmetallet er nu på plads, og kræver kun en omgang i fræseren, for at blive som nye.


Hvidmetallet er nu på plads, og kræver kun en omgang i fræseren, for at blive som nye.


I vores filial i Stenvad skrider det fremad for Jens. Bukh 185’eren har nu fået den nymalede bund lagt.


Krumtaplejer og plejlstangslejer er tilpasset, og alt tørner til UG.


Alt messing på den gamle Bukh har fået en gang knofedt. Den røde plyssofa var naturligt nok nærmest, da der skulle findes en passende plads til “sølvtøjet”.. Behøver jeg at tilføje, at Jens har valgt, at nyde tilværelsen som ungkarl.

Vi følger den spændende proces med, at skrue alt forskriftsmæssigt på rette plads. Det bliver en fornøjelse, at vise tømrermesteren fra Halvrimmen, hvor smuk hans gamle trækkraft til savværket fremstår til efteråret.


Det skrider pænt fremad for Jens og den gamle BUKH. Det skinnende messing pynter på den nymalede motor.


Dieselpumpen er restaureret, og topstykket er næsten klar til montage. Samtlige støttebolte og møtrikker til bespænding af toppen er nummererede…. intet blev overladt til tilfældigheder på motorfabrikken BUKH.


Jens er blevet færdig med den store restaurering, og der var indkaldt til opstartsmøde.


Det er altid spændende at høre og se hvordan det endelige resultat af anstrengelserne arter sig.


BUKH 185’eren opførte sig eksemplarisk, og Jens kunne med rette være stolt af det fine arbejde

De mange smukke detaljer på denne motor vidner om Dansk industrihistorie, da der var tid til estetik, samt godt håndværk.

En midlertidig køleanordning er monteret til testkørslen, og der er endnu ikke tilsluttet startluft, så Henrik måtte tage en tørn med håndsvinget – det blev nu til to tørn, før et par tøf vækkede den gamle dieselmotor. Sikke en gangkultur helt uden mislyde – Flot arbejde.

1 Comment

  1. Preben M. Madsen. 27/03/2014 @ 10:30

    Det er meget smuk arbejde Jens har lavet, det er en fryd for mit gamle mekaniker øje, har selv en Bukh bådmotor.MVH.Preben M.Madsen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.