Bukh nr. 5288

Bukh nr. 5288.  Firetakt dieselmotor, 5 cylinder. Ca. 100 HP ved 1000 omdr.

Motoren er oprindelig solgt til Fl. Smidth & Co. København i 1944.
Senere sælges motoren, men det videre forløb indtil motoren ankommer til samlingen er delvis ukendt.

Bukh_0001
Udstødningsmanifold er fjernet. Desværre viste det sig at topstykkerne var så defekte, at de ikke kunne renoveres og genanvendes.

IMG_0765
De 5 kasserede topstykker.

IMG_0764
De 5 nye topstykker fra reservedelslageret. Indsugnings- og udstødningsventiler er monteret.

IMG_0766
Stempler med plejlstænger klar til rengøring og derefter kontrol måling af lejer og stempelringe.

Bukh_0006
Afprøvning af dyser. Dyserne renses og arbejdstryk kontrolleres evt. justeres.

Bukh_0007
Motoren skal rengøres. Først afrensning med højtryksrenser. Derefter ’’nåles ’’. Dvs. at maling og andre urenheder fjernes med en luftnålehammer. En omgang mere med højtryksrenser og motoren grundmales.

Bukh_0008
Et kig ind til krumtappen. Krumtapsøler ser ud til at være i orden, det vil en kontrolmåling formodentligt også vise.

1-P1040280
Stempler, plejlstænger og de nye topstykker med ventiler er klar til at montere.

2-P1040281
De øvrige mindre dele som f. eks. dæksler er grundmalet.

3-P1040284
Motor med krumtap og nyt fundament er tilbage i værkstedet.

04
Oliekøler er på plads. Div. nye rør må fremstilles på værkstedet.
De oprindelige rør var i for dårlig stand.

05
Desværre kan vi konstatere at en større reparation af udstødningsmanifolden er nødvendig.
En opgave Henrik og Jens kan føje til rækken af de mange opgaver på værkstedet.

1-5-P1040391
Forbindelsen mellem lavtryk og højtryk er et udvendigt rør. Da svinghjulets eger er udformet som vinger på en ventilator, køles luften, når den passerer gennem røret.

1-1-P1040417


1-P1040425
Desværre var der et par revner i cylinder og topstykke. Disse skader er udbedret og kompressoren er klar til maling.


4-1-P1040422
Nye topstykker er monteret.


1-1-P1040426
Udstødningsmanifol, som er fremstillet i støbejern, skulle igennem en større reparation.

En god ide og med solidt håndværk blev manifolden repareret. Henrik tildannede en luge fra en B&W motor. Stykket blev svejst i manifolden. På billedet ses det færdige resultat.

2-P1040428
Jens Sørensen har med sædvanlig omhu fremstillet nye olie- og kølevandsrør.


1-P1040431
Vippetøj og dyser monteret.

Nye dyserør er fremstillet. Delvis skjult, rørene er ført ned gennem topstykket til pumperne.

Jens Mols har fremstillet dyserørene med sædvanlig nøjagtighed.

1-P1040543

2-P1040539
Motoren er nu malet i den kendte røde Bukh farve. Udstødningsmanifold er renoveret, malet og monteret. Malingen skal nu hærde, og derefter prøvekøres motoren.

3-P1040545
På billedet ses omdrejningstæller og to manometer. Alle skånsomt renoveret.

1-1-P1040561

2-P1040555
Totrins kompressor fremstillet af C. K. Alling er efter renovering og maling klar til montering på fælles bundramme med motor og beholder til kølevand.

Den komprimerede luft passerer gennem ribberøret, afkøles og videre til tryklufttanken.

4-P1040568

På billedet ses den færdige brændstoftank og kompressor monteret på bundramme med motor og kølevands beholder.

IMG_0824
Det er altid spændende, når en motor startes for første gang efter en så omfattende renovering. Det lykkedes også denne gang at få motoren startet. Selvfølgelig kunne vi fristes til at skrive. Efter nogle justeringer af brændstof systemet har motoren kørt 5-6 timer uden problemer.

IMG_3424

IMG_3446