Bukh nr. 5288. Firetakt dieselmotor, 5 cylinder. Ca. 100 HP ved 1000 omdr.
Motoren er oprindelig solgt til Fl. Smidth & Co. København i 1944.
Senere sælges motoren, men det videre forløb indtil motoren ankommer til samlingen er delvis ukendt.
Udstødningsmanifold er fjernet. Desværre viste det sig at topstykkerne var så defekte, at de ikke kunne renoveres og genanvendes.
De 5 nye topstykker fra reservedelslageret. Indsugnings- og udstødningsventiler er monteret.
Stempler med plejlstænger klar til rengøring og derefter kontrol måling af lejer og stempelringe.
Afprøvning af dyser. Dyserne renses og arbejdstryk kontrolleres evt. justeres.
Motoren skal rengøres. Først afrensning med højtryksrenser. Derefter ’’nåles ’’. Dvs. at maling og andre urenheder fjernes med en luftnålehammer. En omgang mere med højtryksrenser og motoren grundmales.
Et kig ind til krumtappen. Krumtapsøler ser ud til at være i orden, det vil en kontrolmåling formodentligt også vise.
Stempler, plejlstænger og de nye topstykker med ventiler er klar til at montere.
De øvrige mindre dele som f. eks. dæksler er grundmalet.
Motor med krumtap og nyt fundament er tilbage i værkstedet.
Oliekøler er på plads. Div. nye rør må fremstilles på værkstedet.
De oprindelige rør var i for dårlig stand.
Desværre kan vi konstatere at en større reparation af udstødningsmanifolden er nødvendig.
En opgave Henrik og Jens kan føje til rækken af de mange opgaver på værkstedet.
Forbindelsen mellem lavtryk og højtryk er et udvendigt rør. Da svinghjulets eger er udformet som vinger på en ventilator, køles luften, når den passerer gennem røret.
Desværre var der et par revner i cylinder og topstykke. Disse skader er udbedret og kompressoren er klar til maling.
Udstødningsmanifol, som er fremstillet i støbejern, skulle igennem en større reparation.
En god ide og med solidt håndværk blev manifolden repareret. Henrik tildannede en luge fra en B&W motor. Stykket blev svejst i manifolden. På billedet ses det færdige resultat.
Jens Sørensen har med sædvanlig omhu fremstillet nye olie- og kølevandsrør.
Nye dyserør er fremstillet. Delvis skjult, rørene er ført ned gennem topstykket til pumperne.
Jens Mols har fremstillet dyserørene med sædvanlig nøjagtighed.
Motoren er nu malet i den kendte røde Bukh farve. Udstødningsmanifold er renoveret, malet og monteret. Malingen skal nu hærde, og derefter prøvekøres motoren.
På billedet ses omdrejningstæller og to manometer. Alle skånsomt renoveret.
Totrins kompressor fremstillet af C. K. Alling er efter renovering og maling klar til montering på fælles bundramme med motor og beholder til kølevand.
Den komprimerede luft passerer gennem ribberøret, afkøles og videre til tryklufttanken.
På billedet ses den færdige brændstoftank og kompressor monteret på bundramme med motor og kølevands beholder.
Det er altid spændende, når en motor startes for første gang efter en så omfattende renovering. Det lykkedes også denne gang at få motoren startet. Selvfølgelig kunne vi fristes til at skrive. Efter nogle justeringer af brændstof systemet har motoren kørt 5-6 timer uden problemer.