Denne motor har oprindeligt trukket en vandpumpe i højmosen Nord for Års.
Denne papkassemodel af en BUKH B 200 har længe afventet sin genopstandelse, og nu er tiden inde.
Vanen tro startes med en besigtigelse af cylinderemnet, idet det som oftest er her det største arbejde ligger på en Bukh Diesel. Denne opretstående cylinder var da heller ingen undtagelse, idet dybe spor og recesser afslørede et hårdt arbejdsliv.
Stempel med fastsiddende plejlstang.
Samtlige bestanddele skulle være til stede, nu mangler blot en mængde knofedt og en dygtig maskinarbejder.
Cylinderen blev opspændt i drejebænken, og grundlaget for en ny tørforing var under bearbejdning.
Cylinderen blev opspændt i drejebænken, og grundlaget for en ny tørforing var under bearbejdning.
Et nyt grundfundament til BUKH’en er blevet svejst op, så svinghjulet kan løbe frit og kølevandsbeholder integreres.
Det har hele tiden været “på mistanken”, at den gamle krumtap var skæv, hvorfor en måleopstilling blev effektueret.
“Dieseldoktoren” havde beklageligvis ikke taget fejl, meeen han mener nu nok der er håb alligevel.
Som ventet har “Dieseldoktoren” tryllet igen, og krumtappen drejer nu som en ny i de nystøbte lejer. (hvidmetal).
Bundramme og støttelejet er blevet monteret på det kommende fundament, og Jens er gået i krig med nålehammeren.
Der arbejdes hårdt på, at få den gamle Bukh samlet.
Maskineriet bliver samlet før lakering, og alt bliver lagt sammen, så krumtappen og stempel nu bevæger sig som det skal. Tidligere skævheder i krumtappen er “forsvundet”, og mandskabet er ret godt tilfreds med resultatet.
Masser af timer er der gået i afrensningsprocessen, men nu er sagen ved at være “bøf”, og monteringen er i gang.
Cylinderstativ med cylinder og forgård er på plads, og den ret indviklede forgård med regulator og knastaksel tyder på, at denne Bukh er ældre end 1931.
Jens har jo en passion for messing, så “glimmerværket” er lagt i blød; nu mangler der bare “nogle dage” med pudsegrej.
Topgejlet messing på den nymalede røde Bukh, kommer sikkert til at ligne en million – svinghjulet har fået en omgang af den røde – delikat!
Som det fremgår af cylinderens indre, er der basis for fuld kompression.
Smøreapparatet er også renoveret – på denne Bukh, er det et Bosh apparat.
Topstykket med nye styr og ventiler er på dagens program.
Højtryksdysen til dieselolie er under renovering – alt skal være optimalt sammenpasset, så vi får den rette mængde brændstof når ventilen åbnes. Afslutningsvis trykprøves den færdigsamlede indsprøjtningsdyse.
Messingdele med identifikationsskilt.
Det skrider raskt frem med monteringen af Bukh’en. Jens har virkelig lagt sig i selen, og vi nyder det nypudsede messing på den røde baggrund.
Topstykket med nyfremstillede ventiler er kommet på plads, og nikketøjet er også klart.
Nu nærmer vi os hurtigt den spændende dag, hvor der åbnes for trykflasken, så den gamle Bukh kan ryste tornerosesøvnen af sig i veloplagte rotationer – ja, vi er spændte, men fulde af godt mod.
Nu er vi meget tæt på første opstart – der er tryk på startluftflasken, og dieselolien flyder fint frem til pumpen. Trykket bygges op, og det karakteristiske suk fra dysen indikerer, at nu er vi klar.