Først i tyverne steg vandforbruget enormt i København, det private forbrug stod for hovedparten af denne forbrugsstigning, men også industriens behov voksede. Staden var blevet forskønnet med en lang række fontæner og springvand, bla. Vandkunsten, Havhesten og Gefionsspringvandet; imidlertid tilskrives en ”nymodens” opfindelse til afløsning af det gode gamle das hovedparten af merforbruget – vandklosetskylning blev det bedre borgerskabs ønske, om hygiejne i hjemmet.
Københavns Vandforsyning stod overfor udvidelser af de eksisterende vandindvindingsanlæg. I 1925 blev anlægget ved Søsum på gården Bjællekær bevilget. To år efter stod anlægget klar til drift, med en kapacitet på 5 – 10.000 kubikmeter rent vand dagligt. Den anseelige mængde vand skulle pumpes op fra de dybtliggende vandførende lag, altså regnede man sig frem til, at maskinkraft på ca. 200 HK måtte være passende – der skulle også leveres strøm og varme (fra kølevandet) til vandværksmesterens funktionærbolig.
Burmeister & Wain blev valgt, som motorleverendør til Bjellekær. Det kom til at dreje sig om to styk to-cylindrede opretstående dieselmaskiner B&W 32,5/35 med trykforstøver til brændstof – ca. 1951 blev trykforstøversystemet ændret til Kuckums indsprøjtningssystem. Kraftoverføring sker gennem tandhjulsudveksling i oliebad til centrifugalpumpen. Efter ca. 60 års drift blev de gamle B&W maskiner sendt på pension.
Til vort store held fik Motorsamlingen en opringning fra Kim Sperlit, vor mand på Sjælland; at vi kunne komme i betragtning, som aftager til et af disse herlige klenodier. Vanen tro er der ikke langt fra ord til handling, så i 1998 blev den ene af Bjællekærmaskinerne demonteret og hentet hjem til Djursland.
Det har været en langsommelig proces med genopbygning og restaurering af Bjællekæranlægget, men nu er vi nået så langt, at Dieseldoktoren & Rørsmeden nu nok mener herlighederne kommer til at køre inden julen 2007. Til vort motortræf sidste weekend i April kan du opleve dette smukke anlæg levere en vandstråle, som ville få selv en elefant til at skamme sig. Kom og oplev dette nationalklenodie i selskab med mere end 200 spændende og levende maskiner.
Om vi er spændte på gang og lyd – ja hva tror du??
Motoren har nu været startet, men vi er ikke helt tilfredse med gangen.
Selve vandværket er ikke tilkoblet endnu, der ventes på klarmelding fra maskinmesteren. Der gøres forsøg med at ned-komprimere B&W motoren en anelse, idet vi har et ønske om en blødere gang.
Vi måtte have stempler og cylindre adskilt for nærmere inspektion. Det viste sig; at tolerancerne i cylinderen var for store og dermed medvirkende til den til nu ringe gang.
Vi har fundet et råemne der skal tilpasses den opslidte cylinder – der foreligger et stort drejearbejde, før stempel og cylinder igen passer sammen, men der var altså ingen vej udenom hvis lyden skal være korrekt.
På billedet ses det “nye” råemne, der skal tilpasses den opslidte cylinder i forgrunden.
Det nye råemne, der skal bruges til foring i den uddrejede cylinder, er under afdrejning. Med den størrelse emnerne har, bearbejder vi til en start kun den ene cylinder på den tocylindrede B&W motor – vi glæder os til at høre forskellen på gangen.
Topstykke og stempel er klar til at blive genforenet med resten af B&W motoren.
Læg mærke til tyvekronen oven på stemplet; så får man et indtryk af dimensionen.
Den tildrejede cylinderforing er nu på plads, og stemplet er afdrejet med nye stempelringe. Alt passer sammen som fod i hose, vi forventer os meget af denne renovering. Som det vil fremgå af billedet, er det “eneste” vi mangler, at få topstykket på plads igen.
Gennem den rimeligt lille inspektionslem monteres plejlstangen igen på krumtappen. En ny krydspind er monteret.
Den gamle vandværksmotor har nu fået nye foringer, og første opstart af den skønne B&W motor afslørede; at alt var OK. Motoren har fået den mest fantastiske gang, og selve vandværket leverer en vandsøjle der siger spar to.
Så blev træffet overstået og alt virkede perfekt.
Dansk Motor- og Maskinsamling kan hermed præsentere det eneste komplette anlæg af denne type.
Dan Torm-Nielsen
18/03/2014 @ 11:53
sjovt for mig at se den i drift igen, min far var motorpasser på bjellekær pumpestation imens den var i drift, så han var med til at hovedrep. trække stempler smøre knaster osv i mange år på netop den motor,jeg selv syntes jo at det var en fantastisk stor motor i 2 etager da jeg var dreng og besøgte far på arbejde, bla husker jeg at mor og mine 3 søskende og jeg cyklede ud til bjellekær fra Stenløse juleaften 1966 får at holde lidt jul med far som var i fast aften/nattevagt der. Jeg selv er nu elektriker ved Københavns vandforsyning (KE/HOFOR) så jeg passer nu bla den de pumper og elinstallationer der har afløst den fantastiske motor