Vor store Bloksav er nu langt om længe kommet i kyndige hænder.
I løbet af vinteren vil denne herlige bloksav blive renoveret og ikke mindst genopbygget. På billedet ses Kim Sperlit i gang med at tilvirke de store lærketræsbjælker, der skal bruges til fremføringsvognen. Læg vel mærke til det flotte håndværk – tømmeret tappes sammen som i originaludførslen. Til at trække den store bloksav (Delvis remtrukken) anvendes den smukke 2-cylindrede BUKH på 50 HK. Det er planen, at bloksaven skal være fit for fight sidst i april i år til vort motortræf.
Ønsker man at donere kævler til formålet tager vi imod med kyshånd.
Som det kan ses skrider det fremad med den store bloksav. Nu er fremføringsvognen klar til en gang linolie, før den igen skal på skinner. Med det hele kommer vognen til at veje ca. 2 ton.
På undersiden af vognen skimtes tandstangen, som går i indgreb med de trækkende tandhjul. Selve saven har fået ny ramme og plejlstang fremstillet i egetræ.
På undersiden af vognen skimtes tandstangen, som går i indgreb med de trækkende tandhjul. Selve saven har fået ny ramme og plejlstang fremstillet i egetræ.
Over Bukhmotoren ses det nu færdige forlagsværk, der kommer til at stå i forbindelse med bloksavens trækværk.
Plejlstangen er under montering. I den ende Kim befinder sig er der et stort rulleleje, som er monteret delvist flydende, for at modvirke de store og vridende bevægelser i plejlstangen. Som det kan ses, er plejlstangen lavet i lamineret egetræ, med indbyggede huller. Hele konstruktionen skulle hindre, at plejlstangen falder fra hinanden under de enorme påvirkninger den udsættes for under arbejde – det har vist sig, at tilsvarende konstruktioner i jern faldt fra hinanden, og ikke var i stand til at dæmpe de store kræfter i stød og træk.
Fremføringsvognen er nu kommet på skinner, dog under dække, da den skal være tør før lindolien smøres på. Vi regner med, at resten af skinnerne er på plads denne uge. Tandstangen på undersiden af fremføringsvognen passer perfekt i tandhjulet på bloksaven, så nu er det om at få hele forlagsværket linet korrekt op, med en gearing der passer.
Bloksaven er nu prøveopstillet med alt tilhørende – vi har tilmed kørt ganske kort, med denne prøveopstilling. Alt fungerede efter hensigten, så de næste par dage skal alt fastgøres til brug.
Vi mangler hjælp til skærpning af klingerne – de er for hårde til at kunne files, så ligger nogen inde med skærpegrej vil vi blive glade for at høre derom.
Far og datter på knæ foran bloksaven – ikke afgudsdyrkelse, men den sidste finish, med maling af sav og skinnelegme. Vi har fået bygget halvtag over saven af hensyn til remmene, som bider ringe, hvis de er våde.
Kom lørdag d. 26. April 2008, og glæd dig til at se saven arbejde med nogle store stammer.
Har du selv en stamme, der skal blive til tømmer? Så tag den med!
Den store bloksav har leveret plankerne til Fregatten Jyllands restaurering. Den har oprindeligt stået på værftet på Holmen og fulgte med fregatten, da den blev slæbt til Ebeltoft.
Her har den været anvendt en lang årrække, mens renoveringen af det gamle krigsskib har stået på, men er nu blevet overflødig efter, at fregatværftet betjener sig af mere moderne værktøjer.
Under motortræffet fik publikum den store sav at se i arbejde.
Den er i stand til at skære kævler på en meter i diameter og længder på otte meter op.
Ole Andersen
26/11/2013 @ 11:40
Gode venner.
Skønt at se de gode billeder/video af Bloksaven.
Jeg mindes den lokale Karetmager i Birkelse, som kørte med en mindre Bloksav der blev trukket af en Vindmølle. (Først i halvtresserne)
M V H Ole Andersen.