Deutz MKH 260

Vandretliggende diesel, Deutz MKH 260 80HK, bygget 1930.



Siden installeringen af den store DEUTZ har vi kun udført mindre vedligehold, men nu er tiden kommet til en hovedreparation med ny tørforing, stempelringe, lejer og sluttelig konservering. Følg projektet her på siden.I foråret er det planen, at Danmarks største (67 Liters Slagvolumen) vandretliggende dieselmotor, skal kunne opleves under belastning. Til træffet i april afslører vi hvad den nyrenoverede maskine skal arbejde med – kom og oplev det selv!For nylig har vi hørt, at den unikke motor har startet sit arbejdsliv ved Ålborg Elværk – det er ikke dokumenteret, så kender nogen historien, vil vi gerne høre derom. Vi graver naturligvis selv i fortiden, som ligger før installationen på Ebeltoft savværk.

Vore frivillige og ulønnede venner er gået i krig med projektet.


Det er heftigt grej der er tale om, mobiltelefonen siger lidt om størrelsen.


Som det fremgår var der en del “sovs” i kølekammeret omkring cylinderforingen.


Cylinderforingen er udtaget.


Motorstativet bagfra efter udtagning af foringen.


Motorstativet forfra efter udtagning af foringen.


Som det fremgår var der en del “sovs” i kølekammeret omkring cylinderforingen.


Nu går det den rette vej med Deutz’en. Vi har været så heldige, at Grenå Motorfabrik har hjulpet med udboring og tilpasning af den nye tørforing – resultatet er til UG!


Bemærk femkronen i bunden af den flotte cylinder – en slagvolumen på 67 Liter fornægter sig ikke…


Stemplet er blevet tilpasset her i Kristiansminde af “dieseldoktoren” selv.


En snurretur i drejebænken har fjernet én mm. gods, så stemplet nu er rundt og passer perfekt i tørforingen. Cylinderforingen er blevet reduceret fra 380 mm. til 379 mm. og tolerancen er på nøjagtig 1 my.


Samtlige opdateringer skulle gerne resultere i en gangkultur, der giver gåsehud til kendere. Vi er næsten klar med stemplet til montage, og der kommer naturligvis nye stempelringe i.


Lejerne er blevet lagt til og ventilsæder mv. har fået en omgang. Taget i betragtning, at topstykket er 80 år gammelt, må man nu betegne det som “spitzenklasse”.


Stempel og ringe blev klar til næste trin. Plejlstangen er monteret med ny krydspind, og taljen i loftet er spændt op. Man drømmer ikke om hvor tung stempel og plejlstang er – en normal mandsperson har ingen chance, for at løfte bare plejlstangen, uden redskaber.


Forsigtigt bliver stemplet hejst i position, for at glide ind i den jomfruelige cylinderforing. Naturligvis er Jens meget omhyggelig med smøringen, der må ikke være tørre partier – en rivning ved første opstart er ikke et scenarium vi ønsker.


Den øverste stempelring presses forsigtigt sammen, og den koniske cylinderindgang modtager pænt ringen. Omhyggeligt fortsættes processen med de resterende stempelringe, og stemplet er på vej imod kompression – vi kan høre de mikroskopiske drejespor, og vi må dekomprimere, så stemplet kan komme helt i top.


Nu skal plejlstangslejet monteres, og “Gassumbonden” bliver godt rød i hovedet af, at løfte de olierede lejeoverfald på plads. Schims bliver monteret før plejlstangslejet bliver forsvarligt spændt sammen og sluttelig bliver plejlstangen også fæstnet. Et ganske højt spændingsmoment skal der til, så klaphammeren kommer på arbejde.


Nu myldrer det til med kloge hoveder og nysgerrige sjæle, luften sitrer af spænding og adrenalin – et kæmpe arbejde skal til at stå sin prøve. De kloge hoveder gennemgår de kritiske punkter, alt skulle gerne spille i takt. Startlufttanken er ladet og Henrik pumper godt med diesel til forbrændingskammeret. Starthåndtaget stilles på position “Einblasung”, og den gamle Deutz sætter i gang med et suk og et ordentligt tøf.

Et bredt smil bredte sig om læberne på “Dieseldoktoren”, men vi kunne nu alle høre og se, at det omfattende renoveringsarbejde bar frugt – selv en Stradivarius måtte tie, i bar benovelse, over den smukke musik der bredte sig i rummet – den herlige kæmpe kører som en drøm, faktisk er det tæt på at lyde som en dampmaskine – udstødningen er jo udendørs. Ikke én mislyd, og rystelserne fra tidligere var også elimineret.

Det sidste billede er en smule tåget, men der kommer altså røg i køkkenet ved en sådan opstart.

Godt arbejde drenge!

Kom selv og nyd lyden og synet af Danmarks største vandretliggende dieselmotor.

1 Comment

  1. Arne Ring 04/01/2015 @ 17:06

    Mener Ulriksgaarden ved Tange sø,havde en sådan motor til deres vandingsanlæg,blev erstattet af en 3 cyl.Buhk motor fra Børkop elværk,konstruktør Olsen Frisholt stod for arbejdet.Det var en centrifugalpumpe fra De Smitske i AAlborg,den blev forsynet med et trin mere,og eternitrørene i skovbunden kom simpelthen ovenud af jorden da der blev startet op med ny motor og pumpe.Meget spændende at være med til installationen for en smedelærling på 17 år,bedre end at sko heste!.
    Hilsen
    Arne Ring

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.