Humboldt Deutz motor 285717

Motoren blev leveret og opstillet på Tinning Savværk i 1933. 4 takts dieselmotor, med vandret liggende cylinder. Motoren blev leveret af forhandler V.H Langebæk København.

Stabil drift og lave vedligeholdelses omkostninger. Motoren er nu på Motorsamlingens værksted.

P1030090
P1020709 P1030100 P1030099Stempel, indsugningsog udstødningsventil samt brændstof system er afmonteret.

P1030092

001
Motoren er nu skilt ad. Stativet skal en tur til vaskepladsen og damprenses inden sandblæsning og grundmaling.

002Cylinderforingen er så slidt at den skal udskiftes. Forskellen mellem den oprindelige diameter og den nuværende diameter ses ca. 10mm fra kanten af cylinderen.

003Forkammeret er så medtaget at der fremstilles et nyt.

004Her ses skaderne tydeligt på forkammerret.

0011Kontrol af stempelpind og leje viste så megen slitage, at det var nødvendigt at fremstille nye dele.

0012Både indsugnings og udstødningsventil samt ventilstyr var så slidte, at delene skulle udskiftes.

Delene er selvfølgelig fremstillet på eget værksted.

0013Billedet viser cylinderforingen, en vådforing spændt op på boreværket. Foringen udbores til en diameter der er ca. 10 mm større en den oprindelig diameter.

Derefter fremstilles nu et rør, en såkaldt tørforing, der krympes fast i den opringelig foring. D.v.s. at vådforingen varmes op og tørforingen indsættes i vådforingen. Efter afkøling sidder tørforingen fast og diameteren udbores så den passer til stemplet.

0014Stempel og cylinderforing klar til montering.

0015Både krumtap og foring er fra fabrikken stemplet med motor nr.

Videoen viser udboring af foring.

IMG_0619
Stempel og stempelringe er klar til montage.

IMG_0616
Stempel og topstykke er monteret.

Humboldt Deutz motor 285717 blev præsenteret til Motortræf 2015.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.