Så har vi fundet en af sjældenhederne frem fra lageret. Den er en del af vort LAG projekt.
Samtidig er den bygget på licens fra den gamle Deutz fabrik, så der en fin sammenhæng til markeringen af Deutz’s 150 års jubilæum.
Den er nu i kyndige hænder på værkstedet. Et projekt der kræver det bedste at Diesel Doktoren og Jens.
Motorfabrik: | J.G.A. Eickhoff |
Fabrikat: | Eickhoff |
Kategori: | Gas motor |
Årgang: | Ca. 1890 |
HK: | Ca. 5 |
Drivmiddel: | Bygas |
Kølesystem: | Kølekappe |
Cylindre: | 1 |
Start: | Svinghjul |
Nationalitet: | Denmark |
Ejer: | Dansk Motor- og Maskinsamling |
Historie: | Motoren er bygget i danmark på en Deutz licens. |
Revnen på langs af cylinder er svejst.
Ny foring er sletdrejet og honet.
Topstykke afdrejet og prøvemonteret.
Højde på anlæg til leje for krydshoved tilpasset.
Bronze og messing dele poleret.
Fundament, motorstativ og cylinder samlet og malet.
Krumtap, stempel og svinghjul monteret.
Underlag for krydshoved beregnes.
Til erstatning for de kasserede dele er der nu fremstillet nye.
Der er f.eks. fremstillet 2 nye koniske tandhjul til knastaksel.
Fremstilling af glideleje til krydshoved er afsluttet og krydshoved er monteret.
Brændstofbeholder er gennemtæret og der fremstilles en ny.
Den nye brændstoftank er fremstillet og grundmalet.
Vi har nye fakta om motorens historie. De nye oplysninger er fundet på Erhvervsarkivet i Århus.
Vi fik mulighed for at læse og kopiere Eickhoffs salgsliste for samtlige motorer der blev fremstillet.
Samlingens motor med nr. 142 blev fremstillet og leveret i 1887 til en møller på Ribe egnen.
Oliesmøreapparat drives af knastakslen ved hjælp af en snor.
En ny brændolie tank er fremstillet på værkstedet. Den oprindelige var gennemtæret .
Blæselampen med brændolie klar til at opvarme glødehovedet.
Søndag lykkedes det ikke at starte motoren. Motoren viste dog livstegn.
Mandag lykkedes det Henrik og Jens at starte motoren.