IH Fleetstar, et projekt man ikke kan leve uden… Lettere udrangeret, men V8’eren er i live, dog ikke med overbevisende lyd…
Det demonterede IH førehus er opbygget på asketræsramme, og den er naturligvis formuldet, hvor vand er trængt ind. Ganske særpræget med asketræsramme på en lastbil årg. 1970, men det er jo en IH….
Vores dygtige snedker Kim Sperlit blev omgående sat på opgaven, med at rekonstruere asketræet.
Asketræet i døråbningen fornyes, og der må høvles og slibes, for at få dørene til at passe fint. Kim kan være stolt af det flotte arbejde, der nu har afstivet førehuset, og lagt grunden for den lokale pladesmed.
Rustarbejdet på torpedo og tagstolper skrider frem – det begynder at tage form, nu mangler så bare resten..
“Kværnen” demonteret – naturligvis var den amerikanske lastbil bygget så “Smart”; at hele hytten skulle fjernes… Jagten er gået ind på reservedele til V8’eren – et par amerikanske reservedelspushere er klar. Motoren er en “opdateret” benzinmotor, så vi er noget spændte på holdbarheden – 2050 A’eren er ikke just kendt for sine fremragende egenskaber, men hvad gør det, når IH er en del af ens (dieseldoktorens)
hjerteblod
.
Henrik har udført et kæmpe arbejde med den nye “firmatruck”; hele undervognen på den “nye” kranbil er blevet renoveret efter alle kunstens regler. Førerhuset er klart, dvs. med nyt asketræsskelet og en hel del nyt metal – kommende “firmafarve” er også på plads. V8 Dieselmotoren er adskilt til atomer, og nye reservedele er fremskaffet fra Staterne.
Et nyt lad til IH’en er under udarbejdning – svært stål er tilpasset, og skal nu fuldsvejses. Helt vildt vil mange mene, men denne lastbil bliver topklasse, og absolut i stand til at bære kommende “byrder”.
IH lastbilen er nu parkeret på gårdspladsen tæt ved værkstedet. Det betyder nu skal der arbejdes på IH` en. Flot ser den ud.
Motoren er renoveret og på plads.
Et kig ind i førehuset viser, at der er en del ledninger, som skal monteres.
Rat, instrumenter og lygter er nu monteret.
Men der skal jo også monteres ledninger for at instrumenter og lygter kan fungere.
Kabellister og el diagram er fremskaffet.
De tunge dele til kranen er sandblæst og malet.
På pallen ses de store hydraulikcylindre til kranen.
Henrik har besluttet at renovere dem og montere nye tætningsringe.
Da lastvognen er gearet til entreprenør kørsel, ønskede Henrik at ændre gearingen. Ved at ændre gearingen opnås lavere omdrejninger på motoren ved landevejs kørsel og dermed mindre støj i førerhuset.
Henrik og Niels fandt et sæt krone – og spidshjul i USA. Sættet er vel ankommet .
Udskiftningen må vente. Der er andre opgaver, som skal klares først.
Bl.a. skal 2 Bukh 135 motorer, 2 H.C.Lunge motorer og Deutz motor fra Tinning Savværk samles først.
IH lastbilen er kørt frem til værkstedet. De store hydrauliske cylindre til kranen er renoveret og har fået nye tætningsringe. Nu kan de tunge krandele monteres.
Lastbilens hydraulikpumpe er endnu ikke monteret. Bag lastbilen ses en traktor med en Hiab kran.
Traktoren leverer olietryk, således at det er muligt at afprøve de bevægelige dele på lastbilens kran.
På billedet ses kranens fly jib.
Hvad er en fly-jib?
En fly-jib er den tekniske betegnelse for en ”ekstra” hydraulisk kranarm. Den kaldes også ”den tredje arm” og monteres for enden af en lastbilkrans almindelige teleskoparm system. En fly-jib øger kranens manøvredygtighed og rækkevidde og kan bruges til at nå svært tilgængelige steder, f.eks. løft af byrder ind over hustage og ind gennem vinduer og porte.
Lastbilen skal selvfølgelig have monteret de lovpligtige spejle.
De næste billeder vi bringer af lastbilen er kranen komplet monteret.
Desuden forventer vi at være i mål med projekt IH lastbil.
Indregistreret og med plader på.
Den 29. april, om få dage fejres det 20. Motortræf.
Ved træffet kan Henrik præsentere IH Fleetstar lastbilen. Den har været lang tid undervejs, der er lagt mange timer i dette projekt. Resultatet taler for sig selv. Hver eneste arbejdstime har bedraget til et enestående resultat. Kom og se lastbilen den. 29. april.
Steen Jensen
15/10/2020 @ 22:40
Hytten er en svensk BeGe-hytt.
Kranen er en italiensk Coma, formodentlig en 18 TM.
Flot stykke arbejde, I har udført.
søren v
04/03/2015 @ 23:33
hej ole jonny en volvo f85 m 2 speed er samme differential
Ole Jonny Espevold
26/12/2014 @ 12:32
Hvis det var flere 2 akslede Fleetstar 2050A i Danmark. Eller noen vet om noen, er fremdeles på jakt etter bakaksel.. Eaton 2 speed. Ellers så hsr jeg fått meg en halv delebil. Begge har amerikans førerhus, den ene med glassfiber panser den andre med stålpanser.
Ole Broberg
05/11/2014 @ 19:29
Nu må I ikke tage mig det ilde op,men synes alt det er lidt synd at I har valgt at sætte lidt for moderne baglygter på,ved godt at det kan være rigtigt svært at finde tidstypiske lygter,men alligevel……….
Ole Broberg
05/11/2014 @ 16:32
Som Palle Frederiksen skriver,er der uden tvivl tale om et førehus bygget her i Skandinavien-men om det er Svensk skal jeg lade være usagt,vi havde jo også dygtige karroserifabrikker her i DK før i tiden,bla.da også i Ringsted …Det er et utroligt flot stykke arbejde I har lagt for dagen og jeg glæder mig til at se den i HELT færdig stand 🙂
Poul Ole Jensen
25/07/2014 @ 21:36
Det ser godt ud, glæder mig til at se den færdig, kommer den til Gjern i år, eller andre steder?
Ole Jonny Espevold
21/07/2014 @ 22:12
Så kjekt og se at noen har klart og restaurere denne Fleetstar. Jeg har også en slik.. Som er på vei til og bli restaurert. Men det har stoppet litt opp. Bakakselen er defekt og dele tilgangen her i Norge er begrenset da det kun er tatt inn 5 stykker av denne modellen.. Min er en 4×2 med V8 diesel og Amerikansk førerhus..
Hvordan er deletilgangen i Danmark på denne type bol?
Uffe Emde
03/02/2014 @ 17:46
Meget spænde projekt, jeg er selv igang med en 6 tons chevrolet fra 1957 som får samme tur. Det har desværre ikke været muligt at redde førerhuset da det var alt for rustent, så der skal findes et andet i staterne
Palle Frederiksen
27/10/2013 @ 15:59
Jeg var i lære fra 1970 til 1974 hos International Harvester i Ringsted som lastvognsmekaniker og det er dejligt at se at nogen har interesse i de gamle lastbiler. Jeg kan se at den i har gang i er med et svensk førehus og jeg husker at der blev solgt en 2 akslet i Ringsted med det førehus til en kunde i København han kørte ikke så længe i den for han mistede kørekortet efter at have overhalet en ambulance under udrykning det var måske også lidt dumt men som jeg husker kunde den køre ca. 155 km/t. Alle de 2050 modeller som jeg har arbejdet på var med automatgearkasse og der var også enkle F1850 med den type gear V&S havde flere af dem.