Årg. 1934 på 8 HK. motornummer: 4560 Motoren var stærkt beskadiget da den blev fundet. Bl.a. skulle den have ny cylinder, topstykke, ventilhus og motorfundament. Da den ydre kølekappe på cylinderen var gået til; var tanken at fremstille en ny cylinder, og tilpasse den gamle som våd-foring. Et kolossalt renoveringsarbejde som krævede mange resurser.
Motoren på det oprindelige findested i et skur i KBH’s sydhavn hvor den har stået siden 60erne.
Opmagasineret i en coaster i Københavns havn.
Opbygning af nyt fundament. Det nye fundament er færdigsvejst og grundet.
Delene til topstykket er klar til samling. Topstykket fremstilles på denne måde for at skabe kølevandskammeret.
Topstykket svejst og slagloddet.
Udfræsning af kølekanaler i overdel til cylinder.
Den nye cylinder i drejebænken
Det nye ventilhus under bearbejdning.
Ventilhuset svejset på cylinderen.
Her er topstykket blot lagt på (forskudt 90 grader).
Den gamle cylinder gøres klar til brug som våd-foring
Så er våd-foringen sat i og montagen påbegyndt. Tætning mellem foring og cylinder opnås ved krympning, og brug af kobberring i toppen og o-ring i bunden.
Motorstativet afrenset og malet.
Et stk. svinghjul og lidt til håndvægten.
De mindre dele skal også have turen.
Motorstativ monteret med krumtap og andre dele.
Leje monteret og forbundet til stempelstang.
Topstykke med glødehoved monteret.
Tid til “sølvtøj” og andre dele.
Fundamentet nymalet og klar til montering af motoren.
“Venner – kom og se – nu bringes hun ud.”
OG……………. Klar til et kunstmuseum.
Lille film fra første opstart.
Dét var bedre – så kører vi.
Webmaster
14/07/2013 @ 22:18
Hej Erik
Vi kommer til det. Vi skal have lavet så mange film og billeder, at det tager år inden vi er færdige (hvis vi nogen sinde bliver det). MEN det kommer.
De film der kommer på lige nu er film optaget af gæster, der er så flinke at de deler med os.
Mvh
Webmaster
Erik
14/07/2013 @ 15:51
Savner en film af hele startproceduren: smøring, tørning, opvarmning af glødehoved osv
mvh Erik