Henning Sørensen fra Fyn har foræret os en motor fremstillet på Holeby Maskinfabrik Lolland. Tusinde tak til Henning Sørensen.
På denne messingplade ses tydeligt, at det er motor nr. 250. Fremstillet i 1909. Det er en petroleumsmotor med glødehoved. En firetaktsmotor af typen KL. En cylinder og vandkølet. Antal Hp. måske 6-7 Hp.
Motoren er skilt ad i stumper og stykker. Motorstativet, krumtap og 2 svinghjul mangler. Desuden mangler brændstoftanken. Det er vel nærmest umuligt at finde disse dele. Så der er kun en løsning, Henrik og Jens må i gang med at fremstille de manglende dele. Det kræver, at vi har tegninger og billeder af motoren. Vi har allerede været i gang på internettet. Det kom der ikke noget ud af. Det materiale, der er tilgængeligt på nettet fra Holeby, er fra 1910 og frem til i dag. Desuden beskrives stort set kun dieselmotorerne fra Holeby. Så turen gå til Erhvervsarkivet i Viborg. Kim Sperlit har undersøgt og fundet frem til hvor, vi kan finde materiale om Holeby på erhvervsarkivet.
I vores egen samling af instruktionsbøger har vi også fundet værdifulde oplysninger om denne motor. Desuden har vi billeder fra Traktormuseet i Eskilstrup, hvor de netop har en KL-motor magen til.
Ventilerne på denne motor styres ikke af en knastaksel med takthjul. Ventiler og brændstofpumpe styres af et system benævnt som ” Ventilstyringsanordning til Eksplosionsmotorer” Det er et system, som gårdbestyrer Rasmus Peder Hansen, Lolland, søgte patent på i 1899. Systemet er forbundet til krumtappen med en excentrik. Som det ses på billedet, er denne forbindelse til krumtappen knækket. Men hele systemet trænger til en grundig renovering for at kunne virke.
Samme R.P. Hansen søgte og fik desuden Dansk Patent på “Tændrør til Eksplosionsmotorer” i 1899. Dansk Patent nr. 2525.
Her på Motorsamlingen er ovennævnte ” Ventilstyringsanordning til Eksplosionsmotorer ” kendt som et ” Hjalteværk.” Hvor navnet stammer fra er for os ukendt. Måske staves det anderledes. Foredragsholder og skribenten Rosa Engholm Petersen har som ung været ansat på en gård hvor drivkraften til tærskeværket var en K.L. motor.
Hun har selv prøvet at give motoren et ekstra pumpeslag ved overbelastning. Blev det overdrevet resulterede det i et højt knald i udstødningsrøret. Hun nævner videre at konstruktør Rasmus Peter Hansens særegne ” skifteværk ” kaldes ” Nikkebideren ” som beskrivende kælenavn.
Findes der andre navne? Kært barn kan jo have mange navne.
Oplysningerne er dels fra Lolland-Falsters Folketidende 5.maj 1984, dels fra håndskrevne noter fra samme år.
Sådan virker ” Ventilstyringsanordning til Eksplosionsmotorer “
Driftsklar KL petroleumsmotor fra Holeby på Traktormuseet i Eskilstrup på Falster.