Planlægning og forberedelse af projektet er i gang. Værkstedet er simpelthen fyldt op. Opsvejsning af bundramme til motoren er i gang. Bundkarret, som har været en tur på vaskepladsen, skal nu have div. stagbolte renset og gevind skåret op. Pakflader og lejepasninger skal rengøres.
I baggrunden ses bundkar med krumtap til en 2-cylindret Grenå Motor. Færdiggørelse af denne motor foregår samtidig med B&W projektet.
B&W motorens historie: Motoren leveret og opstillet på Charlottenlund Batteriet i 1910. Den 26.-11.-1910 blev motoren startet for første gang. Motoren kom senere til en lucernefabrik ved Herrestrup på Sjælland. I forbindelse med vejbyggeri på Odden blev lucernefabrikken eksproprieret. Uffe Hansen, Jordløse, overtog motoren. Motoren er en del af en byttehandel indgået mellem Uffe Hansen og Henrik. Vi beskrev om motoren, da den ankom i oktober 2016. Under Nyheder er der flere billeder af motoren. Den kom adskilt. Ingen vi kender, har hørt og set den i drift.
Nye hvidmetals lejer er fremstillet. Andre sliddele skal selvfølgelig kontrolleres for slitage.
De 2 cylindre og krumtappen ligger endnu vel konserveret på lageret. Vi glæder os til at kunne præsentere denne prægtige motor for vores besøgende.
Bundrammen er grundmalet. Motorstativets bund er malet. Vi formoder, at den røde farve er den oprindelige farve. Der findes ingen dokumentation, så vidt vi ved, der angiver farven ved salg og levering af B&W motorerne. I hvert fald ikke før og omkring 1. Verdenskrig.
Indvendig er bunden malet hvid. Motoren har et åbent krumtaphus. Med den hvide farve skulle det være nemmere at se krumtap og plejlstænger i bevægelse under drift. Dæksler for hovedlejer og støtteleje er malet.
Dæksler til knastakslen er klar til maling. Nogle spindler og andre mindre dele er pudset på stålbørsten og rustbeskyttet. Men der er mange møtrikker og skiver, der skal have samme omgang.
Konsoller til knastaksel, vippetøj til 2 cylindre og indsugningsfiltre. Delene er sorteret og klar til rengøring. Al gammel maling og rust skal fjernes. Lejer skal kontrolleres og evt. udskiftes. Malingen skal være gennemhærdet, inden vi begynder at samle delene.
Hver af de 2 cylindre smøres af en dobbelt Mollerup smørepresse. Motoren er forsynet med en trykluftkompressor dels til fyldning af startluftbeholdere dels til indblæsning af brændstof. Det er en 2 trins kompressor, da der kræves ca. 60 bar til indblæsning af brændstof. Kompressorens stempel har to forskellige diametre. Al rust på stemplet skal fjernes og stempel og stempelringe kontrolmåles. Stempelringe og cylinder skal være i sådan en stand, at kompressoren kan præstere ca. 60 bar.