Renovering af Fordson traktor model F årgang 1923. Part 3.

Motor og svinghjul med magneter.

Målet er at få en velfungerende motor. Ventilsæderne i motorblokken var for slidte. Eneste løsning var at fræse sæderne større. 4 mm på diameteren. Det medførte at nye ventiler skulle fremstilles med 4mm større diameter end de oprindelige.

Ventilerne afdrejes på længde, når ventilsæderne i blokken er fræset. Sidste operation er at slibe ventil og ventilsæder sammen.

Ventilstyrerne måtte også udskiftes. 6 nye ventilstyr blev fremstillet og er her monteret i blokken. Nye hoved- og plejlstangslejer blev støbt og bearbejdet.

Cylinderne og stemplerne er i så god stand, at honing af cylinder og rengøring af stempler vil være tilstrækkeligt. Stempelringene var slidte og blev udskiftet for at sikre tilstrækkelig god kompression.

Krumtappen er i fin stand. Det krævede kun en grundig rengøring og den var klar til montering.  Stempler og plejlstænger blev monteret. Knastaksel og de to takthjul blev udskiftet. Alt er nu klar til justering af takthjul.

Billedet viser svinghjul set fra siden. På svinghjulet er der monteret u-formet permanente magneter. På konsollen mellem motorblokken og svinghjulet er der monteret spoler. Når svinghjulet roterer genereres der strøm. Oversat fra den engelske manual kaldet en svinghjulsgenerator.

For at sikre afstanden mellem magneter og spoler blev pladerne på magneterne afdrejet. Ved justering af afstanden skal der tages højde for endeslør på krumtappen. Berøring mellem plader og kernerne på spolerne giver uregelmæssig motorgang. For stor afstand kan resultere i, at motoren bliver svær at starte, måske umulig at starte med håndsving.

Svinghjul og konsol med spoler er monteret.  Hvis ikke åbningen mellem magneter og spoler er i orden, er det et større arbejde at rette, når traktoren er samlet. Bundkaret kan nu monteres med ny pakning. Bodil har sørget for nye pakninger.  Der er klippet og skåret i adskillige timer.