Renovering af Fordson traktor model F årgang 1923 Part 5
Samling af traktor, maling, test og prøvekørsel.
Samling af motor, gearkasse og differentiale med bagaksler komplet. For at sikre alle justeringer og pasninger er i orden roteres alle bevægelige dele ved hjælp af en elmotor.
Elmotoren trækker via en fladrem på den remskive, der ellers er til at drive andre redskaber med.
Da projektet er under tidspres, er det vigtigt at der ikke opstår fejl, når vi tro vi er i mål.
Efter den test er traktoren klar til den sidste omgang maling.
Desværre kunne selve kølementet ikke bruges. Det lykkedes endelig at få et element der kunne anvendes. Selve køleren er fremstillet af støbejern. Den blev selvfølgelig også sandblæst, grundet og malet. Den er tung og kræver et par mand til at håndtere den.
Konsol til ratstamme, tændspolekasse og luftfilter monteret. Luftfilteret et er vandluftfilter. Vandet renser luften og hindre støv og andre partikler i at komme ind i motoren. Traktorerne kører jo i et miljø med meget støv.
Den vandrette tank til petroleum og den lille tank til benzin monteret. Motoren startes på benzin og efter ca. 5 minutter, når motoren er varm kobles om til petroleum. Da indsugnings- og udstødningsmanifoldmanifold er støbt i et stykke, udnyttes varmen til at forvarme petroleummen.
Tændspolerne er forbundet til kommutatoren, frit oversat fra USA manual til strømfordeler.
Oprindelig var traktoren ikke forsynet med en regulator, føreren skulle selv med håndreguleringen tilpasse omdrejningerne efter belastningen. I forbindelse med takthjulene er der her monteret en regulator.
Der findes utallige former for hjul til en Fordson F. Vi har valgt den type, som var monteret, da traktoren kom til Samlingen. De mest særprægede er roterende pontoner, der kan anvendes til kørsel i sne.
Et par korte videoer viser testkørsel med traktor og 9 tands stubharve. Jens har klargjort harven. De bevægelige dele var rustet fast, så både varme og den store hammer blev anvendt. Både traktor og harve vakte stor opmærksomhed til Ford 100 års Jubilæum.
Tillykke til Bodil og Henrik med en særdeles veludført restaurering af Fordson F 1923.