Burmeister & Wain A/S
Burmeister & Wain’s Maskin- og Skibsbyggeri A/S.
H. H. Baumgarten (f. 1806, d. 1875), der i 1843 havde indrettet et maskinværksted, gik i 1846 i kompagni med C. C. Burmeister (f. 1821, d. 1898) under firmanavnet “Baumgarten & Burmeister”. Ved udgangen af 1861 trak Baumgarten sig tilbage, og Burmeister fortsatte forretningen alene indtil 1865, da han og William Wain (f. 1819, d. 1882) dannede firmaet “Burmeister & Wain”.
I 1872 omdannedes det til aktieselskab, i hvilket de 2 indehavere indtrådte som adm. direktører og for hvis første bestyrelse C. F. Tietgen (f. 1829, d. 1901) var formand. Samme år anlagdes skibsværftet på Refshaleøen, og året efter straktes kølen til det første skib “Christian IX” på dette værft.
I 1881 optoges fabrikation af mælkecentrifuger, en virksomhed, der i 1910 ophørte efter at være solgt til Akts. Separator i Stockholm.
I 1893-94 anlagdes tørdokken på Refshaleøen.
Fra 1898 og i de efterfølgende år blev hele virksomheden lidt efter lidt ombygget og moderniseret.
I 1898 optog Burmeister & Wain som et af de første firmaer i verden fabrikationen af dieselmotorer, og kontrakten med Rudolf Diesel blev underskrevet af direktør Ivar Knudsen (f. 1861, d.1920) der med stor energi fremmede dieselmotorens videre udvikling.
I 1912 foretog det første oceangående motorskib “Selandia” sin berømte jomfrurejse til Østen.
I 1908 tages et nyt stålværk (det største i Danmark) i drift.
Skibsværftet gennemgik i de efterfølgende år en mægtig udvikling.
I 1950 afleveredes firmaets skibsnybygning nr. 702.
I 1927 overtoges Københavns flydedok og Skibsværft i 1930 overgik A/S Holeby Dieselmotorfabrik og i 1938 A/S Frederikshavns Jernstøberi og Maskinfabrik til Burmeister & Wain. Disse 2 sidste virksomheder fremstillede mindre dieselmotorer. Endvidere oprettede Burmeister & Wain A/S Nordisk Dieselauto, samlefabrik for automobiler af anerkendte udenlandske fabrikater.
25/10/2018 @ 12:16
You are welcome to copy the articles from this page. You can use the translator in the top of the page.
25/10/2018 @ 00:58
Boa noite,
Gostaria de receber histórico do motor Burmeister 24VT2BF180. Trabalhei com este equipamento na década de 80 e foi uma experiência muito gratificante. As informações relativas ao motor serviriam para meu estudo e como ilustração para o meu Currículo.
Cordialmente,
Fausto Luiz da Costa Guilherme – Chef Engineer
Good night,
I woud like to receive history of the Burmeister 24VT2BF180 engine. I worked with this equipment in the 80’s and it was a very rewarding experience. Information about the engine would serve my study and as na illustration for my Curriculum.
Sincerely,
Fausto Luiz da Costa Guilherme – Chef Engineer
14/08/2014 @ 23:01
Ja – jeg kender din læreplads på Borgmester Christinasens Gade 55 Kbh. SV.
Min morfar Niels Vilhelm Yde var overingeniør, og han stod for værksted, service, uddannelse af forhandleres mekanikere og havde en del at gøre med salg en gros af busser, lastbiler og vedligehold af Willys Jeeps for Hæren.Hans bror Jens Yde var som du ved din direktør. I øvrigt var 4-5 andre medlemmer af Yde familien ansat i Nordisk Diesel & Tractor Caompany. Herunder min mor som var kassedame i Marktenderiet og jeg selv, der som skoledreng og student i ferier fra 1958 til 1963 var kontorbud, medhjælper i kassen, på dyrskuer og i Kardex i reservedelsafdelingen.
M.v.h. Peter Houmark-Nielsen
13/08/2012 @ 16:57
Nordisk Diesel a/s. Jeg er udlaert der i 1955 ( laerling # 302) under Dir. Yde’s “regringstid”. Super laereplads.
Kan i give mig en referance til mere information om Nordisk Diesel?
Flot web site.
Med venlig hilsen
Rolf