Christian Madsen


1940





Kulhuse
Denmark
4t. Benzin


Christian Madsen startede som smed i 1923 hvor han udførte arbejde for de lokale bønder og fiskere.
I starten af 1930’erne konstruerede han den første motor, det var en 5 hk. 4 takts topventilet, med rund cylinder og fritliggende svinghjul, de indvendige dele som stempel, plejlstang, ventiler og krumtap var fra Ford A, men senere gik man over til Ford B. dele.
Frederikssund Jernstøberi (Fioma) støbte motorblokke og topstykker, andre dele blev støbt i Stenløse.
Karburatorer var først fra Ford A og B.
Senere blev der brugt Zenith Karburator, samme model som på den grå Ferguson traktor.
Tændingsmagneterne var de første år Wico med bakelit låg, senere brugte man den svenske S.E.M. magnet.

Fra 1937 var svinghjulskassen lukket.

Produktionen lå stille fra 1940-45 bl.a. fordi en sabotagebrand (1943) på Frederikssund Jernstøberi havde fortæret støbemodellerne.

Efter krigen fortsatte man med motorproduktionen, og engang i halvtredserne gik man over til firkantede cylindere, samt helt indkapslede svinghjul, motorer kunne nu også fås med 2 cylindre på 10 hk. de havde kobling og omstyrbar propel, samt ophøjet start.

Sønnen Arne Madsen kom i lære i 1948 som smed, han fortæller at cylindrene kun holdt i 10 år på grund af saltvandet, så der blev skiftet mange cylindre ud.

Arne Madsen konstruerede også en (“twin”) motor med en meget rolig gang, den har jeg desværre ingen oplysninger på.

De sidste motorer blev leveret i 1961, og hvor mange der er produceret er svært at fastslå, da mange af motorerne desværre mangler skilte, (ca. 220 alt i alt) jeg har dog kendskab til 2 motorer hvor de er bevaret, nemlig motor nr. 132 fra 1950, den har et fint messingskilt, samt motor nr. 199, den har et skilt af rustfrit stål, hvor der står KM 199, det må være en af de sidste der blev lavet.

På Rødvig Skibsmotormuseum findes 3 forskellige Kulhuse motorer, den helt gamle med rund cylinder, samt en 1- og en 2-cylindret med firkantede cylindre.

Af : Kim Sperlit.