Grenen Motorfabrik a/s
A/S Grenen Motorfabrik.
Aktieselskabet blev stiftet den 22. april 1925 af Peter Nielsen (Vølund ), Emanuel Jensen og Peter Støtt. Det nye selskab får adresse Kappelborgvej 21, Skagen.
I det næste årstid er det rep. og installation af skibsmotorer samt dæksudstyr på fiske- fartøjer (Vølund motorer).
Den 13 juli 1926 blev der oprettet overenskomst mellem ingeniør L. O. Svedlund Nynæshamn, Sverige og A/S Grenen Motorfabrik. Der er aftalt følgende:
1.
Jeg Svedlund sælger forbindende for mig og aktieselskabet Nobel Diesels konkursbo i Nynæshamn ”GAMMA-objektet”, d.v.s. enesalgs- og fremstillingsretten for hele verden for GAMMA-motoren og reservedele til samme.
I salget medfølger tegninger, modeller og værktøjer ifølge forelagt fortegnelse og som besigtiget af forretningsfører Nielsen, Skagen ved dennes besøg i Sverige samt alle til GAMMA-objektet hørende patenter og patentrettigheder, hvorved dog bemærkes, at en del af patenterne allerede er udløbet og resten vil være udløbende i løbet af året 1927.
4
Jeg Svedlund forpligter mig til at overlevere Aktieselskabet ”Grenen” uden vederlag fortegnelse over til dato leverede motorer, samt reflektanter til motorer og øvrige materialer som jeg ligger inde med som kan have betydning for salg af motorer og reservedele, og forpligter mig til at levere sådant jern støbegods rå eller delvis forarbejdet, som forretningsfører Nielsen under sit ophold i Sverige måtte udtage af det mig eller Nobel Diesel for en pris af sv. kroner 0,20 per kilo at betale i fire lige store rater fordelt over et tidsrum af et år mod at bestyrelsen personlig påtager sig betalingspligten.
Den 11 oktober 1926 blev der oprettet overenskomst mellem A/S Motorfabikken Frederikshavn og A/S Grenen Motorfabrik, Skagen, der er dags dato aftalt følgende:
Grenen M. overdrager ”Gamma”-objektet til Frederikshavn M. med undtagelse af de mindre typer motorer d.v.s. enesalgs- og fremstillingsretten for hele verden for ”Gamma” motorer og reservedele til samme i alle størrelse fra og med 24 HK. og opefter ligesom Grenen M. har købt objektet. I objektet medfølger tegninger, modeller, værktøjer, tryksager og klicheer til ovenfor nævnte større type motorer i samme stand som Grenen M. har modtaget dette.
Den 4/5 1927 blev motor nr. 1 leveret som Grenen Gamma af typen M.I.D på 7/8 Hk. (marinemotor) til fiskerne Chr. & Laurits Knudsen, Løkken.
Den 29/11 1927 leveredes motor nr. 9 af typen V.I.B. på 6/8 HK. (stationær). Motoren blev leveret som Grenen Gamma til gårdejer Niels Nielsen, Vadum.
Den 24/7 1936 leverede man den første motor over 25 HK. Den blev leveret som motor nr. 2106 type M.I.K og var på 35/40 HK. ved 450 omdr.
Efter denne dato ændrede man navnet fra Grenen Gamma til DANGREN.
Den 12/4 1938 blev den første en-cylindrede DANGREN motor type M.1.O på
50/60 HK. ved 350 omdr. med motor nr. 2117 leveret til fiskerne P. B. Kristensen
og J. M. Nielsen, Lemvig.

Den 16/9 1943 leverede man den første 2-cylindrede DANGREN motor type M.2.O.
på 100/120 HK. ved 350 omdr. med motor nr. 2149 til fiskeskipper Loch, Sønderborg.
Juni md. 1955 blev der leveret en ny type en-cylindret motor med betegnelsen M.1.P.
på 75/85 HK. ved 300 omdr.
Motoren var med rullelejer, oliebadskobling og olietrykssmurt regulator. Navnet på
motoren ændret til GRENEN SKAGEN.
Leveret til Fiskeskipper Frede Nielsen, Skærbæk.
April md. 1959 leverede man den første 2-cylindrede motor på 150/170 HK. ved 300 omdr. type M.2.P. Motoren blev monteret med ny type koldstart. Motoren blev monteret i en nybygning til fiskeskipper Åge Grønkjær, Hirtshals.
Marts md. 1961 leverede man den sidste motor som var en 2-cylindret 110/130 HK. type M.2.N. ved 325 omdr. som blev monteret i en nybygning til fiskeskipper Ove Pedersen, Skagen.
I tidsrummet fra 1927 til 1961 blev der bygget 261 motorer fra 7/8 HK. og op til 150/170 HK.
Fra 1946 til 1949 blev der leveret 36 stk. motorer til Polen.