Hundested Motorfabrik A/S

Hundested motorfabrik A/S blev startet i 1921 af August Jørgensen og Johannes Højsgaard.
I starten forhandlede de Dan motorer, men i 1928 lavede de deres første motor, og den sidste blev produceret i 1994. Man må vel gå ud fra at det er den sidste 2-takt semidiesel der er lavet. I alt blev der fremstillet 2512 motorer. Firmaet havde et godt marked for motoren på Grønland.

I 1952 blev motor nr. 1000 fremstillet, og den blev foræret til ham som købte nr. 1.
Hundested motoren er ikke forsynet med indstillelig strålespids, men har regulator som ændrer tændingen automatisk.
Fra midten af 60’erne gik man over til at bruge aluminiumsstempler – en 12 hk blev da til en 16 hk.
Motorerne blev mest leveret som 1 eller 2 cylindrede, men der blev også lavet en 3 cylindret udgave. Den største 1 cylindrede udgave var på 98 hk.

I dag er den gamle fabrik revet ned og en ny er blevet bygget, men den er flyttet væk fra havnen. Samme familie ejede fabrikken til 1998, hvorefter den overgik til ny ejer. Firmaet hedder nu Hundested Propeller A/S.
Den første motor var på 22 hk.
Den største de nogensinde byggede var en 3 cyl. 400 hk.

Hundested Baby motor

Efter at produktionen af Hundested glødehovedmotorer var begyndt i 1928, gik der ikke længe før der fra jollefiskerne kom en forespørgsel om fabrikken ikke kunne fremstille en lille robust motor til dem. (det meste jolle fiskeri, på den tid foregik stadigvæk for sejl ).

Som ved så mange andre ting, var der ikke langt fra tanke til handling. Højsgaard og Jørgensen valgte som så mange andre motorproducenter af benzinmotorer at bruge Ford A dele (stempel ventiler/styr og karburator) resten af metaldelene fremstillede de selv.

Den første motor var klar i 1933 en lille fiks sag på 5/6Hk, med kobling, omstyring og Hundesteds kendte skruetøj , på de første motorer var cylinder og krumtapshus ud i et, dette viste sig at være upraktisk for hvis cylinderen frostsprængte, skulle man adskille hele motoren, derfor ændrede man konstruktionen i 1936 så der var løs cylinder.

Nogen rigtig stor succes blev det nu ikke, i alt blev der fremstillet 57 stk. den sidste leveret til B&W i 1941,men det er lidt pudsigt at næsten 2/3 af motorerne blev solgt til området omkring Ringkøbing fjord, dette er sikkert grunden til at Sv. Aages maskinværksted i Hvide Sande begyndte en motorproduktion midt i 50erne hvor overdelen var Hundested og resten egenfremstilling, de lavede en del væsentlige forbedringer bla. flyttede de magneten højere op på motoren, den sad på Hundestederen lige over koblingen, dette var ikke praktisk da det mindste vand som koblingen slyngede rundt ville gå direkte i magneten.

Der blev i Hundested fremstillet en stk. 2 cylindret boksermotor på 10-12Hk., til Oluf Jørgensen (søn af den ene af fabrikkens stiftere August Jørgensen) den blev udviklet af 2 svende på fabrikken nemlig Carlo Christoffersen og Anton Jakobsen, motoren blev monteret i en Criscraft i ca. 1935. Det fortælles at båden sejlede fra, og rundt om Hundested – Grenå færgen, mens denne sejlede 16 knob.
Denne motor kan ses på Rødvig motormuseum.

Der findes også stadigvæk, mindst 6 stk. tilbage af den encylindret model, på museer og hos samlere rundt omkring i Danmark.
Enkelte kan stadigvæk køre.

Per Rømer

Link til fabrikkens hjemmeside.

Se gamle brochurer.

[spiderpowa-pdf src=”https://motorsamlingen.dk/wp-content/uploads/2012/05/tif04072012132010-tænding.pdf”]tif04072012132010 tænding