Junkers-Motorenbau GmbH
Junkers M.B.H. blev grundlagt af Ingeniør Hugo Junkers i 1898. Fly og Motorkonstruktion var grundlaget for fabrikken i Dessau.
I 1907 konstruerede Junkers den første ”Modstempelmotor”.
I 1915 konstruerede Junkers det første fly helt bygget i stål. ”G38” blev på mange måder banebrydende, bla. blev flyet forsynet med en dobbelt-stemplet to takt diesel.
Ideen bag den særegne motorkonstruktion var høj ydelse og lavt brændstofforbrug, men ydermere fik man ganske få vibrationer og stor driftssikkerhed.
Bemærk forskellen på stempelvandringen (slaglængden) – nederste stempel har ca. 1/3 større vandring end det øverste. Denne forskel bygger på det faktum, at øverste stempel med luftstempel og længere trækstænger er tungere end det nederste.
Motorens fine afbalancering ødelægges hermed ikke af vægtforskellen.
1. Skyllepumpecylinder
2. Skyllestempel
3. Øverste Stempel
4. Indgangsport
5. Foring
6. Forstøver
7. Lang plejlstang
8. Udgangsport
9. Underste stempel
10. Krumtap
11. Kort Plejlstang