Renovering af Fordson traktor model F årgang 1923 Part 4
Gearkasse, differentiale, kobling, bagaksler, karburator, manifold og tank.
Så blev det gearkassen tur. Det er en 3 gears med bakgear. Den blev skilt ad. Alle delene renset. Tandhjulene og lejerne checket for slitage. Tandhjulene kan alle genanvendes.
Lejerne blev alle udskiftet. Det ville være ærgerligt at for traktoren samlet og høre lyden af defekt leje i gearkassen. Desuden er prisen på lejer i dag overkommelig. Gearkassen er samlet og klar til montering.
Her ses gearkasse monteret med kobling. Koblingen består jo af faste- og roterende plader samt nogle fjedre. Desværre har vi kun dette billede og en skitse fra manualen af koblingen.
Differentiale adskilt og rengjort. Kontrolmålinger på de 2 aksler viste at renovering af lejepasninger var nødvendig, samt justering af spillerum mellem de kugleformede tandhjul og henholdsvis højre og venstre side af huset.
Lejepasning på akslerne blev renoveret ved påsvejsning af materiale og afdrejning til passende størrelse for lejerne. Aksler er med spliner i begge ender, derfor blev renovering af eksisterende aksler valgt fremfor fremstilling af nye.
Justering af spillerum mellem det kugleformede hus og akslerne, kan kun reduceres ved at afdreje henholdsvis husets højre og venstre side.
Differentiale samles. Akslerne monteres.
Motorblok, gearkasse og bagtøjet spændes sammen til en helhed og placeres i stativet.
Traktoren startes på benzin. Når motoren er varm efter ca. 5 til 10 minutter skiftes over til petroleum. I den store tank, petroleumstanken, var 2 skvulpe plader desværre knækket af.
Tankens ende bunde blev fjernet. Skvulpe pladerne hæftet fast. Ende bundene blev loddet på.
Den ene ende bund er præget med logo. Der findes efter sigende flere forskellige tekster på ende bundene. Denne her er den originale for vores traktor produceret november 1923.
Karburatoren var noget medtaget. Især svømmeren. Den var nærmest tæret væk.
En ny svømmer blev fremstillet af kork. Den oprindelige var også fremstillet af kork.
Der blev fremstillet mindst et par stykker. Det var nemlig ikke ligetil at finde frem til de rigtige flyde egenskaber i svømmerhuset. Desuden skulle korken forsegles. Optog korken petroleum blev den jo tungere.
Manifolden er af fabrikatet Kingston. Indsugnings- og udstødnings manifold er støbt i et stykke.